Redt Rob de reclamewereld?

Verdorie zeg, vroeger hadden de bureaus het nog voor het zeggen. Maar nu nemen de adverteerders zelf het heft in handen

Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
adformatie

Nou mensen, daar gingen we natuurlijk even voor zitten. Voor het verhaal van Rob Benjamens in Adformatie met de veelbelovende kop ‘Hoe Nederland weer reclameland kan worden’.

Dat is nog eens een belofte. Rob praat de Nederlandse reclamewereld in vijftienhonderd woorden gewoon even uit de prut.

En dan met name de internationale bureaunetwerken. De Nederlandse vestigingen daarvan tellen niet meer mee. Een willekeurige bloemschikker is creatiever dan de art- en copyartiesten in de netwerkbureaus.

Benjamens weet ook precies waar het aan ligt. Er zijn drie oorzaken aan te wijzen. Ten eerste de economie. Budgetten staan onder druk, daardoor gaan de  rendementen en salarissen omlaag. Talenten worden niet meer opgeleid en laten de bureaus links liggen.

En natuurlijk, de adverteerder is ook schuldig volgens Benjamens. Want weet je wat die adverteerder doet? Die neemt de regie! Meer dan ooit zelfs. Verdorie zeg, vroeger hadden de bureaus het nog voor het zeggen. Maar nu nemen de adverteerders zelf het heft in handen. En kiezen voor specialisten en efficiëntie.

Sterker nog, ze gaan gewoon naar net begonnen bureaus. Daar staken die old boys vroeger gewoon een stokje voor. De derde oorzaak ligt bij de nieuwkomers. Startups die wel met hun vak bezig zijn, maar te veel vanuit een ideologisch startpunt.

Maar goed, we zijn inmiddels veertienhonderd woorden verder in het huilie-huilie verhaal van Rob over de reclamewereld. Dus worden we nu wel heel nieuwsgierig naar die fantastische oplossing van honderd woorden die de Nederlandse reclamewereld redt.

Nou, daar komt ie dan: de reclamebureaus hebben nieuwe organisatie- en verdienmodellen nodig! Wauw! Maar eh.. wat dan precies Rob? Verder zou een 24/7 social media service de reclamewereld kunnen redden. En de ‘magic’ mag ook best breder ingezet worden.

Rob, kom op, je kan beter. John Zeigler, Chairman van DDB in Azië, was laatst wat concreter hierover. Reclamebureaus zouden eens echt naar hun klanten moeten luisteren. Praten over groei en omzet in plaats van over 30-secondencommercials. Ze zouden hun creativiteit voor businessideeën kunnen inzetten.

En laat ze allemaal een Apple Watch kopen, Rob. En neem er zelf ook een.

Deze column staat in Adformatie 12.

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie