door FD Mediagroep, partner | 5 december 2017, 10:53 in Media
Data lead Leadgeneratie

B2B Marketeer: Meer kwalitatieve leads genereren?

FD Mediagroep, partner | 5 december 2017, 10:53

Leads beter converteren naar betalende klanten? Zet data in om het leadgeneratie proces te optimaliseren. Lees in dit artikel hoe je dit kunt doen.

De essentie van datagedreven leadgeneratie ligt bij het steeds meer leren over gedrag, behoeftes en kenmerken van de doelgroep, en daar beter op in spelen. Met die data in handen, lukt het om meer gericht en persoonlijk leads te genereren en te nurturen. Ook is direct zichtbaar wat marketing- en salesinvesteringen opleveren.

Als je datagedreven leads wilt genereren, moet er eerst voor gezorgd worden dat elke sales- en marketingactie meetbaar is, en dat leads en klanten uniform herkend worden. Vervolgens kun je data over leads en klanten verzamelen, analyseren en integreren in een CRM of marketing automation tool. Deze data is inzetbaar om toekomstige commerciële acties te optimaliseren.

Hoe pak je dit aan?  
Je start met het maken van een lijst met droomklanten. Ga eerst op zoek naar de huidige beste klanten en hun , zoals omzet, aantal medewerkers, SBI code en geografische kenmerken.

Vervolgens start je hyper-gepersonaliseerde marketingcampagnes om deze accounts te benaderen. Marketing automation software helpt hier enorm bij. De content op de website, social kanalen, in de e-mailings en advertenties wordt gepersonaliseerd en geoptimaliseerd op (het gedrag van) deze accounts.

Personalisatie in de buyer journey
Marketing op basis van een gepersonaliseerde aanpak levert een hoger rendement op. De eenvoudigste manier is het personaliseren van (nurture) mails en advertenties, bijvoorbeeld op basis van bedrijfsinformatie zoals bedrijfsnaam en branche.

Ook kun je bijvoorbeeld de content van de eigen website personaliseren aan de hand van bedrijfsinformatie en eerder vertoond gedrag. Bijvoorbeeld door een ‘Finance’ whitepaper te tonen aan een bezoeker uit de financiële sector of aan een bezoeker die eerder een financiële contentpagina bezocht heeft.

Weet wat je met welke lead moet doen
In het leadgeneratie proces verhoogt marketing automation software de effectiviteit van jouw marketinginspanningen over de online kanalen (zoals e-mail, sociale media en uw websites) heen, en automatiseert de software herhalende taken. Bovendien kan deze vaststellen welke bezoekers het dichtst bij een proef of aankoop zijn. De software wijst namelijk ‘punten’ toe aan de enorme hoeveelheid data die een bezoeker genereert via ‘lead scoring’. Zo wordt een bezoeker die een video kijkt over software voor netwerkbeheer hoger gewaardeerd dan een bezoeker die alleen de homepagina bekijkt. Zo kun je bijvoorbeeld met marketing automation geautomatiseerd alleen kwalitatieve leads direct doorsturen naar de verkoopteam. De kans op conversie is op deze manier veel groter.

Laat data voor u werken
Data is niet meer weg te denken in de werkzaamheden van een B2B marketeer. Laat data voor je werken en genereer meer kwalitatieve leads. Meer weten over leadgeneratie? Kijk eens op de website van voor meer informatie.

Reacties op dit artikel (0)

Comment author avatar

Dit is een bijdrage van

FD Mediagroep

Partner

Meer van deze partner
Whitepapers van deze partner