De slimme storytelling strategie van Tele2

We willen de hele dag mobiel kunnen internetten, maar als we op vakantie gaan en de grens passeren, zetten zes op de tien Nederlandse vakantiegangers ogenblikkelijk de mobiele data uit. Voor Tele2 tijd om daar wat aan te doen. Diverse Dentsu Aegis Network bureaus waaronder Amnet, iProspect en Isobar Social Embassy, bundelden de krachten om met een crossmediale campagne de Nederlandse vakantieganger ook in het buitenland te bereiken.

De angst voor roaming
Onderzoek van Tele2 laat zien da de angst voor roaming er goed in zit. Maar liefst 84 procent geeft aan in het buitenland zo min mogelijk mobiele data te willen gebruiken, omdat men bang is voor de hoge kosten. Ten onrechte, want de tijd van onverwachte en schrikbarend hoge kosten is voorbij. Met een buitenlandbundel kun je tegenwoordig net zo vaak online zijn als in Nederland. Zo biedt Tele2 een bundel waarbij je voor tien euro in de gehele EU een maandlang 1GB tot je beschikking hebt.

Doe alsof je thuis bent
Voor Tele2 lag er dus een uitdaging: hoe vertel je klanten dat ze nergens bang voor hoeven te zijn en dat je in het buitenland kan internetten alsof je thuis bent? En hoe breng je dat op zo’n manier dat het aansluit bij de fun rebel mentaliteit van Tele2?

Reclamebureau INDIE maakte een video die laat zien hoe wij Nederlanders vakantie vieren én hoe de Fransen daar over denken. Dat we zelf ons eten meenemen, zeulen met koelboxen en elkaar stijf met een hand begroeten, vinden de Bourgondische Fransen maar niets. Toch doen de inwoners, op verzoek van hun burgemeester, zich één dag zo Nederlands mogelijk voor. Bezoekers worden begroet in het Nederlands, lokale muzikanten spelen hits van Frans Bauer, er zijn kroketten om uit de muur te trekken en shoppen kan bij de Zeeman of Jumbo.

Nummer 1 op YouTube
Deze video is breed ingezet via content-samenwerkingen met bloggers en vloggers, waaronder De Speld en Frans Bauer die op YouTube een video had geplaatst waarin hij een Franse accordeonist zijn hit ‘Heb je even voor mij?’ leert spelen.

Social Embassy en iProspect Video zorgden ervoor dat de video betaald werd gepromoot via Facebook, Instagram, Twitter en YouTube. Deze aanpak resulteerde in meer dan 2,6 miljoen views en ruim 522 dagen aan videoconsumptie op YouTube. Door dit succes werd de video gekozen tot nummer 1 video op YouTube voor de maand augustus.

1 GB voor 10 euro banners
Naast de video is door onze trading desk Amnet en Social Embassy heel gericht en binnen het juiste Umfeld een bannercampagne ingezet waarmee we het aanbod van 1GB voor 10 euro konden communiceren. Nederlandse vakantiegangers, waaronder ook klanten van Tele2, hebben we in het buitenland getarget via WiFi-verbindingen en op grensovergangen en luchthavens via geofencing. Zo bereikten we mensen die onderweg waren naar hun vakantiebestemming. Zij kregen een call to action aangeboden waarmee ze hun dataroamingbundel bij Tele2 konden activeren. De vertoonde uitingen sloten aan bij het land waarin ze op dat moment vakantie vierden. Als dat populaire bestemmingen waren zoals Spanje, Duitsland, België, Frankrijk en Italië, konden we de uitingen bovendien richten op mensen die met hun mobiele apparaten via WiFi verbonden waren. De online campagne is offline aangevuld met specifieke OOH locaties (impactvolle masten bij de grensovergangen) en de buitenlandeditie van de Telegraaf.

“Met de online strategie aangevuld met de offline middelen hebben we een mooi resultaat behaald, zowel qua verkoopdoelstellingen als merk KPI’s. En we zijn ontzettend trots met deze specifieke online doorvertaling. De doelgroep waardeert deze vorm van storytelling en vindt die bij ons passen.”

- Denise Noordermeer, Media Manager Tele2 Nederland

Meer relevantie, beter resultaat
Deze aanpak maakte de boodschap bijzonder relevant voor de doelgroep. Met als gevolg een doorklikratio die 150% hoger lag dan verwacht. Daarnaast kwamen drie keer zoveel bezoekers op de landingspagina’s dan vooraf was ingeschat. Dit had uiteraard een gunstig effect op sales.
De campagne leerde ons nog een aantal zaken:

  • Mobiel realiseert met 1,32% de hoogste response voor wat betreft de doorklikratio en de gemiddelde view rates (30%);
  • De beste respons werd gehaald bij de grensovergangen en in Duitsland en Italië via mobile;
  • Desktop en de mobiele app zorgden met name voor de conversie (aanschaf vakantiebundel.)

 

Credits
Klant: Tele2
Creative Agency: INDIE Amsterdam
Productiemaatschappij: WeFilm
Online creatie: Code d&;azur
Online mediabureaus: iProspect, Social Embassy & Amnet
Offline mediabureau: MEC
Klantcontact: Denise Noordermeer, Valéry Gresnigt en Danielle Snoeij
Bureaucontact: Nick van der Voorst (iProspect), Vera Peters (iProspect), Erik Aaftink (iProspect), Marc Koopmanschap (Social Embassy) en Mike Bergen (Amnet)

 

en zijn onderdeel van Dentsu Aegis Network Netherlands (DAN). DAN is het moederbedrijf van 10 gespecialiseerde media, marketing en communicatiebureaus. De bureaus: Carat, Vizeum, iProspect, Amplifi, Amnet, Posterscope, Isobar, Social Embassy, The Story Lab, ACHTUNG!mcgarrybowen en MKTG, werken samen aan de beste geïntegreerde merk-, media- en digitale communicatieoplossingen voor lokale en internationale klanten.

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →