door Dept, partner | 3 augustus 2017, 10:02 in Marketing Technology
Expand Online

Google for Jobs: einde van de traditionele jobboards?

Marlien de Roo, partner | 3 augustus 2017, 10:02

Het is alweer een aantal weken geleden dat Google een nieuwe zoekfunctie lanceerde op het I/O’17 event, genaamd Google Jobs. Met deze functie kunnen werkzoekenden (tot nu toe alleen in de Verenigde Staten) met één druk op de knop een overzicht krijgen van relevante vacatures in de buurt. Gaat deze nieuwe zoekfunctie ervoor zorgen dat jobboards zoals Indeed en Monsterboard verdwijnen uit de online wervingswereld?

Dat het iets heeft losgemaakt binnen de online wervingswereld lijkt wel duidelijk. Het Amerikaanse zakenblad Forbes kopte zelf dat Google for Jobs ervoor gaat zorgen dat de complete banenmarkt verstoord raakt. Grote wervingspartijen zoals Glassdoor en Monsterboard hebben er al voor gekozen om niet de strijd aan te gaan met Google maar juist samen te werken met Google door alle beschikbare informatie met Google te delen.

Dat een samenwerking met Google relevant kan zijn, blijkt wel uit de hotel- en reisindustrie. Daar concurreren de partijen elkaar niet weg, maar versterken ze elkaar juist. Wanneer een consument op zoek is naar een hotel in Barcelona en zijn zoektocht begint binnen Google, geeft Google een overzicht van beschikbare hotels bij beschikbare partijen, zoals Hotels.com of Booking.com.


Bron: Google

Echter, hoe relevant is het nog voor organisaties om vacatures te plaatsen op jobboards als zij er zelf voor kunnen zorgen dat de vacatures in het overzicht Google for Jobs verschijnen? Volgens Careerbuilder begint 73 procent van de werkzoekenden de zoektocht naar een (nieuwe) baan in Google.

Crawlen & Structured Data.
Organisatie kunnen er met diverse toepassingen op de eigen website voor zorgen dat Google gemakkelijk de content van de vacatures op de website kan lezen en hierdoor kan inzetten voor Google for Jobs. Denk hierbij aan het laten crawlen van de website door Google en het gebruik maken van ‘structured data’. Hierdoor is het dus niet meer nodig om vacatures te plaatsen op de aangesloten jobboards binnen het Google for Jobs project.

Verschuivingen in organisch verkeer
Verder is de verwachting dat het traditionele organische verkeer naar de jobboards drastisch zal dalen. Zoals eerder benoemd, start 73 procent van de werkzoekenden de zoektocht naar een (nieuwe) baan binnen Google. Zeker de grote jobboards hebben momenteel binnen Google met hun domein een grote autoriteit opgebouwd, waardoor deze jobboards vaak op vacature-zoekwoorden hoge posities behalen binnen de organische zoekresultaten binnen Google, zoals te zien is in de onderstaande afbeelding:


Bron: Google

Met de invoer van Google for Jobs zullen de traditionele organische resultaten onder de vouw van de pagina zichtbaar worden. Wanneer een werkzoekende binnen Google zoekt naar een vacature, worden bovenaan de meest relevante vacatures vanuit Google for Jobs getoond. Onder dit blok zullen de advertenties verschijnen en pas daaronder zullen de organische resultaten zichtbaar zijn, zoals te zien op de onderstaande afbeelding.


Bron: Google

Eerste resultaten Google for Jobs
De eerste resultaten in de Verenigde Staten liegen er ook niet om, Google for Jobs werkt! Johnson & Johnson, een wereldwijd Amerikaans bedrijf dat actief is in de farmaceutische industrie meldt dat er 25 procent meer verkeer op de vacaturepagina’s is en dat het percentage sollicitaties 18 procent hoger ligt, sinds zij in de test zijn meegenomen van Google for Jobs. Verder blijkt de kwaliteit van deze sollicitaties een stuk hoger te liggen (bron: Smartrecruiters).

Budgetverschuivingen binnen organisaties
Mediabureaus zullen aan organisaties vaak een multi-channelstrategie aanbevelen voor het werven van personeel. Echter, in de praktijk blijkt vaak dat de budgetten niet toereikend zijn voor een complete multi-channelstrategie. Organisaties kunnen aan de hand van aanpassingen aan de website volledig voldoen aan de richtlijnen om in aanmerking te komen voor Google for Jobs. De kwaliteit van de sollicitaties die hieruit voortvloeien ligt vele malen hoger dan die vanuit Jobboards. Organisaties kunnen het budget ook blijven investeren in Jobboards waarvan het verkeer op deze website drastisch zal verlagen en waar uit eigen onderzoek blijkt dat de sollicitaties vaak niet de gewenste kwaliteit hebben.

Einde jobboards?
Maar betekent dit dan het einde van de traditionele jobboards? Nee, waarschijnlijk niet. Juist als de verschillende partijen gaan samenwerken, kan dit de kwaliteit van de sollicitaties verbeteren en zal de zoektocht voor werkzoekenden vele malen makkelijker worden. Binnen Google for Jobs zitten ook nog vele ‘kinderziektes’ die Google nu probeert te verbeteren.
Zo belooft Google dat je binnen één druk op de knop kan solliciteren. In praktijk blijkt dit nog niet het geval. In veel gevallen kan je momenteel alleen nog je e-mailadres achterlaten. Bij jobboards heb je als organisatie direct de beschikking over alle belangrijke informatie die je over de sollicitant moet weten. Verder indexeert Google vooralsnog niet zelf de vacatures op website, maar is het hier wel druk mee bezig om dit zo snel mogelijk door te voeren. Google is op dit moment dus nog afhankelijk van de informatie op jobboards, al verwachten we dat dit soort issues snel opgelost gaan worden.

De toekomst
De vraag met nieuwe functionaliteiten binnen Google is altijd: wanneer komt het naar Nederland? Google heeft hier nog geen concreet antwoord op. Wel gaf Google tijdens de presentatie op I/O 2017 aan dat er dit jaar nog zeven andere talen voor Google for Jobs worden gelanceerd. Uiteindelijk zal een werkzoekende er baat bij hebben dat alle partijen gaan samenwerken in plaats van elkaar wegconcurreren. Dat jobboards het de komende tijd moeilijk gaan krijgen lijkt wel duidelijk. De volgende grote partij staat namelijk alweer in de rij om zich te mengen binnen de online banenmarkt. Facebook bekijkt de mogelijkheden om vacatures te promoten binnen bedrijfspagina’s (Facebook Jobs). Het rumoer zal dus nog wel even blijven.

Dit artikel is geschreven door Ricardo Smit, Online marketing consultant bij (part of ).

Reacties op dit artikel (0)

Comment author avatar

Dit is een bijdrage van

Dept

Partner

Meer van deze partner
Whitepapers van deze partner
Nu op Twitter