door Dept, partner | 20 juni 2017, 13:30 in Marketing Technology
second degree

Hoe gebruik je LinkedIn Lead Gen Forms?

, partner | 20 juni 2017, 13:30

Stel je voor: over twee weken staat voor jou hét webinar van het jaar op de planning. Maar het aantal inschrijvingen is buitengewoon laag. Een hoog bouncerate-percentage en lage conversieratio’s. Oeps.

Hoe is dit zo gekomen? Je checkt of je geen fouten hebt gemaakt en je probeert jezelf in te schrijven via de LinkedIn-ad op je smartphone. Het blijft helaas bij een poging. Hier gaat iets niet goed.

Eerst opent er zich een nieuw venster, waar na even scrollen een aanvraagformulier verschijnt en er zo’n tien velden ingevuld moeten worden. Telkens als je probeert in te zoomen verspringen de velden. Tien minuten verder heb je eindelijk bijna al je gegevens ingevuld, op het laatste keuzeveld na. En dan merk je op dat het keuzeveld niet eens aanklikbaar is… Ai. De conclusie is even pijnlijk als simpel: zakelijke leads via mobiel genereren is voor veel marketeers een uitdaging.

Was deze situatie herkenbaar? Dan is er goed nieuws: vanaf nu is dit verleden tijd.

De oplossing: LinkedIn Lead Gen Forms

LinkedIn heeft namelijk een nieuwe vorm van adverteren gelanceerd: LinkedIn Lead Gen Forms. Het is een oplossing voor de zakelijke markt om via gesponsorde updates kwalitatieve leads te genereren onder de bijna 500 miljoen LinkedIn-gebruikers.

Door het gebruik van pre-filled formulieren op basis van LinkedIn-informatie is deze nieuwe advertentievorm accuraat en gemakkelijk in gebruik. Zowel voor de marketeer als voor de lead.

Hoe gebruik je het precies?

Als bedrijf kun je eenvoudig een aanmeld- of aanvraagformulier koppelen aan een advertentie (gesponsorde update). Wanneer potentiële leads besluiten op de advertentie te klikken, kan er direct geconverteerd worden.

Door de pre-filled gegevens vanuit LinkedIn hoeven de leads het LinkedIn-platform niet te verlaten, waardoor de drempel om te converteren laag wordt gehouden. Problemen als verspringende velden, niet aanklikbare keuzes of intens lang scrollen worden door de vooraf ingevulde gegevens geschrapt. Als afsluiter kan het bedrijf een in-app bedanktpagina tonen met een verwijzing naar de bedrijfswebsite. Lead Gen Forms zijn nu alleen beschikbaar op mobile. Maar goed nieuws: LinkedIn Lead Gen Forms is in de maak voor desktop.

Wat levert het op?

Social media zoals Facebook en Instagram maakten al eerder gebruik van Lead Ads. Het verschil in het gebruik op LinkedIn is de zakelijke relevantie. Denk bijvoorbeeld aan het targeten van je doelgroep met zakelijke demographics. Zoals ‘job function’, ‘company name’, ‘industry of job seniority’.

Daarnaast is ook de mentaliteit van LinkedIn-gebruikers anders dan op overige social media. Op Facebook willen sommige gebruikers - bijvoorbeeld - liever vermaakt worden met schattige kattenfilmpjes. Maar op LinkedIn is het de essentie juist vakinhoudelijke kennis op te willen doen. Om deze redenen is LinkedIn het beste platform voor het genereren van zakelijke leads.

Naast de zakelijke targeting zijn ook aspecten als het meten van de ROI, het makkelijk beheren van je leads en het overschrijden van je CPL doelen voordelen die niet vergeten mogen worden. Specifieke leaddetails zijn te downloaden in Excel en kunnen vervolgens geïmporteerd worden in je CRM of marketing automation systeem. Nu nog handmatig, maar LinkedIn werkt momenteel aan een geautomatiseerde koppeling.

Wil je meer weten? En verder online willen groeien? Ik heb koffie en informatie.

Deze blog is geschreven door Eva van den Born, (part of )

Reacties op dit artikel (0)

Comment author avatar

Dit is een bijdrage van

Dept

Partner

Meer van deze partner
Whitepapers van deze partner
Nu op Twitter