door Dept, partner | 28 juli 2017, 10:18 in Marketing Technology
Expand Online

People-based marketing via Spotify

Marlien de Roo, partner | 28 juli 2017, 10:18

Met luisteraars in 60 verschillende landen, weet de streamingsdienst Spotify wereldwijd meer dan 140 miljoen actieve gebruikers te bereiken. Actieve gebruikers maken iedere dag gebruik van de streamingsdienst terwijl ze bijvoorbeeld werken, trainen, onderweg zijn of studeren. Met zoveel luisteraars komen er uiteraard ook mogelijkheden voor adverteerders om de hoek kijken.

Aanwezig op het juiste moment
De juiste boodschap overbrengen aan de juiste persoon op het juiste moment. We horen het steeds vaker in de online marketingwereld. Maar hoe werkt dat precies? Spotify kan je helpen om op het juiste moment aanwezig te zijn. De muziek die iemand luistert zegt namelijk veel over die persoon, wat diegene aan het doen is en hoe hij/zij zichzelf op dat moment voelt. Met behulp van people-based marketing kan je via Spotify inspelen op deze context.

Binnen de Spotify data tool is alle beschikbare data van de gebruikers verzameld en in te kopen voor targeting. Wil jij als adverteerder bijvoorbeeld awareness creëren voor een sporthorloge? Dan kun je ervoor kiezen om de adverteren op een workout playlist. Of wil je als game ontwikkelaar jouw nieuwe game onder de aandacht brengen? Kies er dan voor om de adverteren binnen een gaming playlist. Daarnaast kan je er ook nog voor kiezen om te targeten op specifieke leeftijden, geslacht, devices, gedrag en interesses, levensstijl en familiestatus.

Advertentiemogelijkheden
Spotify gebruikers kunnen kiezen uit twee verschillende accounts; het gratis of betaalde account. Binnen het gratis account is het mogelijk om te adverteren op verschillende manieren. 
Spotify biedt tal van mogelijkheden om te adverteren binnen de streamingsdienst:

  • Audio: non-skippable advertenties met 100% Share of Voice, inclusief companion banner.
  • Sponsored sessions: laat gebruikers ingaan op je advertentie, om vervolgens een half uur zonder advertenties muziek te kunnen luisteren.
  • Video takeover: betaal per uitgekeken video. Video’s worden enkel getoond wanneer de (desktop) app in beeld is.
  • Display Homepage Takeover: maak met een impactvol formaat indruk op het desktop device.
  • Display Overlay: toon jouw advertentie 100% viewable op het scherm zodra een Spotify gebruiker terugkeert naar de Spotify app.
  • Display Leaderboard: kies ervoor om het Leaderboard formaat in te zetten, voor 30 seconden lang ben jij de enige adverteerder in beeld die de actieve gebruiker te zien krijgt. 
  • Native: branded profiles & playlists: ook in te zetten voor betaalde Spotify gebruikers.

Het is mogelijk om Spotify advertenties programmatic in te kopen waarbij je direct first party kunt targeten. 

Geïntegreerde aanpak
Bonus: Spotify maakt het mogelijk om een geïntegreerde aanpak neer te zetten, waarbij sequential targeting op basis van de User ID’s wordt toegepast. Zo kun je de gebruiker meenemen in een verhaallijn en verbinden aan jouw merk. Ook kan Spotify een profiel van je doelgroep schetsen via enquêtes; wie luisteren er naar jouw advertentie, wie is jouw daadwerkelijke doelgroep?

Spotify biedt volop advertentiemogelijkheden en first party data voor adverteerders, maar het is goed om te beseffen dat dit geen kanaal is voor massacommunicatie. Spotify is daarentegen wél een people-based marketing platform. Door de beschikbare first party data kun je inspelen op de persoon die op dat moment naar de muziek luistert. Zo kun je als adverteerder met Spotify advertising op het juiste moment, op de juiste plaats aanwezig zijn. Het brengen van de juiste boodschap, is de taak voor de adverteerder.

Deze blog is geschreven door Yvonne Dijkstra, Expand Online (part of Dept).

Reacties op dit artikel (0)

Comment author avatar

Dit is een bijdrage van

Dept

Partner

Meer van deze partner
Whitepapers van deze partner
Nu op Twitter