door FD Mediagroep, partner | 2 november 2017, 9:00 in Media
#ROI #event #live-event #FD #FDMG #momice

5 Manieren om de ROI van een event te berekenen

FD Mediagroep, partner | 2 november 2017, 9:00

Voor online campagnes is het berekenen van de Return on Investment (ROI) relatief eenvoudig. Echter, voor live events blijft dit vaak een uitdaging. Marlou Kramer, Digital Content Creator bij Momice legt uit; “Bij event ROI wordt gekeken naar wat de investering in het event daadwerkelijk heeft opgeleverd. Dit doe je aan de hand van objectieve meeteenheden”.

Waar start je?
“Bij de marketing doelstellingen. Deze zijn alles bepalend voor je event. Events zijn vaak onderdeel van een grotere marketingstrategie. Ook bij deze marketingstrategie horen meetbare doelstellingen, bijvoorbeeld het verhogen van de merkbekendheid of de omzet. Gebruik je CRM, analytic tools, social media platforms en event management software om deze statistieken te achterhalen en maak vooraf een meting, zodat je het effect kunt meten.”

Hoe meet je?
Het 1-op-1 effect van het event is op de marketingdoelstelling vaak moeilijk vast te stellen. Veel meer factoren en kanalen spelen een rol bij het behalen van de marketingdoelstellingen, zoals advertising en social media. Kramer: “Daarom is het belangrijk om ook op event-niveau te bepalen wanneer het event een succes is of niet. Momice maakt hiervoor gebruik van vijf indicatoren”.

Wat zijn deze vijf indicatoren?
Kramer heeft het over de vijf objectieve meeteenheden waarmee je kunt uitrekenen wat een live event heeft opgeleverd.

1. Aantal registraties: Hoeveel genodigden hebben zich geregistreerd voor het event? Voor het bereiken van je marketingdoelstellingen dien je vooral te kijken naar de kwaliteit van de aanwezigen. Probeer te achterhalen wie de decision makers zijn: zij hebben uiteindelijk invloed op het behalen van je doelstelling. Soms is een kleine groep decision makers veel waardevoller dan het bereiken van een volle zaal.

2. No-show: Hoeveel geregistreerden kwamen uiteindelijk niet naar het event? Dit is een belangrijke indicator voor vervolg-events. Voor je marketingdoelstelling is het interessant om te onderzoeken wat de reden van een no-show is geweest. Bijvoorbeeld door de aanwezigen een email te sturen met een korte enquête. Met deze informatie kun je toekomstige events beter afstemmen op de behoefte van je doelgroep. Lees meer over het belang van een

3. Net Promoter Score (NPS): Deze belangrijke indicator meet het enthousiasme van je bezoeker door middel van één specifieke vraag. Voor je marketingdoelstelling is het interessant om te weten wie promoters (je grootste fans) en je detractors (de grootste critici) zijn. Beide zijn heel waardevol: zo kun je door contact met je detractors inzicht krijgen op hoe je je event kunt verbeteren - en kun je je promoters inzetten als ambassadeurs van je bedrijf.

4. Social Media Mentions/engagement: Hoe groot was de ‘buzz’ rond je event? Hoeveel mensen noemden jouw event in hun post of gebruikten de specifieke # hashtag? Het analyseren van het sentiment van de posts/tweets, levert veel relevante informatie op, die je kan helpen je marketingdoelstelling te behalen.

5. (Potentiële) klanten: Het genereren van nieuwe leads kan een belangrijke doelstelling zijn. Maar een event kan ook leiden tot meer besteding of commitment van bestaande klanten. Het is belangrijk te achterhalen waar nieuwe klanten vandaan komen en alle contactmomenten goed te registreren. Zo kun je uiteindelijk zien welke omzet is toe te schrijven aan het event.

Dit artikel is tot stand gekomen in samenwerking met onze partner Momice.

Reacties op dit artikel (0)

Comment author avatar

Dit is een bijdrage van

FD Mediagroep

Partner

Meer van deze partner
Whitepapers van deze partner