door FD Mediagroep, partner | 12 juni 2017, 11:33 in Media

B2B Marketeer: ben jij al op de hoogte van de nieuwe privacywetgeving?

FD Mediagroep, partner | 12 juni 2017, 11:33

Van afbreukrisico naar kwaliteitsslag - De nieuwe Europese privacyregelgeving doet flink wat stof opwaaien. De scope van de General Data Protection Regulation (GDPR) is breed, het gaat immers over persoonsgegevens. En daarmee raakt het per definitie ook marketing. Hoe ga jij om met jouw contacten en leads? En, wat mag nog wel en wat mag niet meer na mei 2018?

Drie belangrijke uitgangspunten van GDPR om rekening mee te houden in de uitvoering van jouw B2B marketingactiviteiten:

  • Toestemming: binnen 72 uur moet je kunnen aantonen dat het contact (lead) toestemming (een opt-in) heeft gegeven om benaderd te worden door jou (en je marketingactiviteiten): zowel online als offline.
  • Opt-in vernieuwen: Wanneer een contact 24 maanden geen actie getoond heeft, dien je deze opt-in te vernieuwen om de contactgegevens nog te mogen gebruiken. Zo niet, dan mag je de gegevens niet meer gebruiken/bewaren.
  • Processen op orde: Werk je met externe partijen die leads voor jou genereren en/of werken met jouw data? Dan gelden de regels ook voor hen en dien je aan te kunnen tonen dat alle processen voldoen aan de nieuwe GDPR.

Word je al zenuwachtig? Nergens voor nodig! De GDPR drukt je namelijk alleen met je neus op kwaliteitsfeiten. Op dataniveau maar ook op proces- en contentgebied. 

Betere data leidt tot beter inzicht in je koper en daardoor tot betere dialogen met leads in jouw campagnes. Aan de andere kant krijgt jouw lead meer vertrouwen in jou, waardoor hij jouw content als relevanter beschouwt en dus meer betrokken is bij jouw content.

Als je nu begint met vernieuwen, heb je tijd om te experimenteren, te meten en te verbeteren. Zodat jij en je marketingteam niet alleen klaar zijn voor de invoering van de GDPR maar je ook waarde hebt toegevoegd aan je database. Daarnaast heb je tevens direct een kwaliteitsslag op je campagnes en content kunnen doen. 

Gratis webinar GDPR - 30 juni

Wil je meer weten over de GDPR en de gevolgen voor marketeers?  

FD Mediagroep is mediapartner van spotONvision.  

Reacties op dit artikel (1)

Comment author avatar
Avatar

Hannes

(19 oktober 2017, 12:16)
FD Mediagroep, bedankt voor dit artikel!
Ik heb echter een vraag over de opt in.
Je zegt dat het contact binnen 72 uur toestemming moet geven, en dat na 24 maanden geen actie de opt in moet worden vernieuwd. Waar baseer je dit op? Ik kan dit namelijk nergens in de GDPR terugvinden. Ik ben benieuwd naar je bronnen voor deze claims.

Dit is een bijdrage van

FD Mediagroep

Partner

Meer van deze partner
Whitepapers van deze partner