door FD Mediagroep, partner | 9 november 2017, 9:00 in Media
FDMG fdmgmediagroep Fd

Live radio luisteren blijft populair

FD Mediagroep, partner | 9 november 2017, 9:00

Om inzicht te krijgen in de wijze van radioluisteren en luisteren naar andere bronnen dan radio, is door het Nationaal Luister Onderzoek (NLO) het Audio Distributie Onderzoek (ADO) opgesteld.

Dit onderzoek is uitgevoerd door GfK onder ruim 5.300 respondenten en vraagt op gedetailleerd niveau naar het waar en hoe van het dagelijkse luisteren naar diverse audiobronnen.

Er zijn drie dimensies in luistergedrag te onderscheiden:

  1. Audiobronnen: het onderzoek maakt daarbij onderscheid naar radio, eigen muziek (CD/MP3), muziekdiensten, Youtube als muziekbron, uitgesteld luisteren/podcasts en een TV-muziekzender.
  2. Apparaten: het bezit en gebruik van een groot aantal apparaten variërend van een wekkerradio tot een laptop en van een autoradio tot een smartphone , waarmee audio geconsumeerd kan worden.
  3. Distributie: tot slot wil GfK weten hoe het radiosignaal bij de respondent terechtkomt. Hierbij kan de respondent kiezen uit de ether/FM, internet, digitale TV, DAB+ of een analoge kabel (coax).

Uit de resultaten van ADO blijkt dat het live luisteren van radio nog steeds de meest populaire luisteractiviteit is met een aandeel van 76% van de dagelijkse luistertijd. De muziekdiensten zoals Spotify en Deezer volgen op ruime afstand met een aandeel van 12%.


Als er gevraagd wordt met welk apparaat men wel eens naar de radio luistert wijst 58% de autoradio aan en 47% de radio/stereo installatie. Op de derde plek staat de smartphone met 26%. In de groep 13-19 jaar is de smartphone met 52% veel populairder als radiobron.

Het radiosignaal beweegt zich het meest via de FM naar de luisteraar. De autoradio is daarbij een belangrijke factor, ofschoon er wel steeds meer nieuwe auto’s worden uitgerust met digitale audiosystemen. Daar kan DAB+ van profiteren. DAB+ is op termijn de vervanger van FM en wordt nu al door zo’n twee miljoen mensen wel eens gebruikt. Het luisteraandeel bedraagt op dit moment 5%.

Na FM is internet een goede tweede als het gaat om de distributie van het radiosignaal. Het aandeel bedraagt gemiddeld 18% en loopt ’s avonds op naar 25%.

Meer informatie over het Audio Distributie Onderzoek is te vinden op van NLO. Dit artikel is tot stand gekomen in samenwerking met NLO. NLO publiceert maandelijks nieuwe luistercijfers voor radio.

Reacties op dit artikel (0)

Comment author avatar

Dit is een bijdrage van

FD Mediagroep

Partner

Meer van deze partner
Whitepapers van deze partner