Een schildpad in het web

Digitaal kruipt steeds dichter tegen de kern van organisaties en merken aan. Zo praten we tegenwoordig niet alleen over de inzet en rol van digitaal maar juist over het veranderen van businessmodellen en het veranderen van bedrijfskritische processen.

Trends

Waar (big)data, context en (video)content hot topics waren in het afgelopen jaar, staat ons in 2017 een mooi jaar te wachten met o.a. (chat)bots, kunstmatige intelligentie, internet of things, AR en VR. Vele strategen en creatieve breinen zullen komend jaar succesvolle cases presenteren waarin deze technologieën zijn geïmplementeerd.

Adopteren we de technologische groei wel snel genoeg, vraag ik me dan soms af? Als techneut vind ik het fantastisch en kan het mij allemaal niet snel genoeg gaan. Maar organisaties en merken denken vaak of worden gedwongen vanuit een hoofdkantoor om een bepaald doel te bereiken. Bijv. met een productlancering of leadgeneratie campagne en hebben daarom niet altijd de focus op de bestaande owned media waar vervolgens de conversie moet plaatsvinden.

Stap terug

Er zijn nog veel organisaties en merken die adverteren zonder een mobiel geoptimaliseerde website of een site die teveel tijd nodig heeft om te laden. Voor de campagne van het merk of organisatie was inzet met SEA en Social Media een must, maar zijn de doelstellingen niet behaald.

De jeugd is vandaag de dag met name nog actief op de smartphone, dit in combinatie met de stijgende zichtbaarheid van SEA en Social Media campagnes op mobile is het ondenkbaar dat websites in 2017 geen ondersteuning bieden voor mobile devices of een lange laadtijd hebben.

Vaak blijkt dat er dan net een half jaar geleden flink is geïnvesteerd in een nieuwe website (of webshop) en dan is het toch een pijnlijke mededeling aan de opdrachtgever dat de lange laadtijd de bottleneck is.

Advies

Het is de verantwoordelijkheid van ons, de gehele digitale industrie om in te schatten of jouw relatie toe is aan de volgende stap met nieuwe innoverende technieken of een stapje terug moet doen om bijv. eerst eens de website of een ander owned media kanaal te optimaliseren.

Conclusie

Voor alle campagnes die het afgelopen jaar live zijn gegaan zonder rekening te houden met de owned media platformen introduceer ik dan ook graag een nieuw (digitaal)gezegde: een schildpad in het web. Laten we komend jaar gaan voor een gezonde mix tussen owned media en innovatie, dan houden we de kat gewoon in de zak.

Stefan Houtman - Head of Digital Productions bij Mediaxplain*

 

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →