door Publicis One Nederland, partner | 9 februari 2018, 11:02 in Merk & Strategie
Blog Reputatie Communicatie

MSL Blog: de reputatie van Arend Jan Boekestijn

Publicis One Nederland, partner | 9 februari 2018, 11:02

Een goede persoonlijke reputatie moet je koesteren, beschermen en onderhouden.

Deze blog is onderdeel van de serie ‘Hoe staat het met de reputatie van?’. Daarin vertellen bekende en vooraanstaande Nederlanders over het wel en wee rond hun persoonlijke reputatie. We leven in een tijd waarin je reputatie binnen een paar minuten kan worden gemaakt of gebroken. Meningen en geruchten verspreiden zich als een lopend vuurtje via social media tot een niet te blussen reputatiebrand. Als persoon kun je diep worden geraakt door een issue dat feitelijk je organisatie betreft, en andersom.

Hoe staat het met de reputatie van Arend Jan Boekestijn?

Een echte vrijdenker. Met een vleugje humor en licht-fluisterende stem poneert hij prikkelende meningen en analyses. Altijd vriendelijk zijn punten scorend. Hij werd vooral landelijk bekend toen hij eind 2009 moest aftreden als VVD-Tweede Kamerlid. Als geen ander herpakte hij zich en werd een vooraanstaand nieuwscommentator. Op radio en tv is hij inmiddels een welkome gast. Verder is hij columnist bij Elsevier en EO, universitair docent geschiedenis en schrijver.

“Toen kostte het mijn baan, nu is het mijn werk. Die ervaring wens ik iedereen toe.”

Hoe denkt u dat het publiek naar u kijkt?

“Hopelijk dat ik een onafhankelijk denker ben, die net zo makkelijk kritisch is over de VVD als over andere politieke partijen. En dat ik goed nadenk over de dingen die ik zeg. Geloofwaardigheid als commentator is erg belangrijk voor mij. Bijvoorbeeld in de affaire rond voormalig VVD-voorzitter was ik zeer uitgesproken; daar heeft die partij alle fouten gemaakt die je maar maken kunt bij een crisis. Als een persoon die opvattingen deelt die de moeite waard zijn. Dat hoop ik echt. Als een intellectueel met inhoudelijke bijdragen aan het maatschappelijk debat, geen schreeuwer. Zeker op social media is dat vrij zeldzaam. Ik doe dit werk overigens niet om leuk gevonden te worden, maar soms doet kritiek pijn. Je krijgt via social media zo veel modder en ellende over je heen, dat wil je niet weten.”

Hoe beïnvloedt u uw persoonlijke reputatie?

“Door zo degelijk mogelijk te werk te gaan. Publicaties voorzie ik altijd van bronnen of noem ze in de tekst. Zeker bij grote thema’s rond Donald Trump, Jeruzalem, Hamas, El Fatah of Saudi-Arabië. Ik lees buitenlandse kranten en boeken. Die zijn vaak interessanter dan Nederlandse bronnen. Ons lot wordt bij uitstek bepaald door wat er in het buitenland gebeurt. Dat vergeten we helaas maar al te vaak. Ik niet. Zo ontstaat er momenteel langzaam maar zeker een as tussen Israël en Saudi-Arabië. Dat melden de Nederlandse media vaak niet. Verder vertel ik met plezier verhalen op de radio en tv, maar vooral geef ik graag lezingen en colleges. Daar kan ik maximaal mijn eigen mening kwijt. Geschiedenis is mijn grote liefde. Wij kunnen het heden zoveel beter begrijpen als we het verleden kennen.”

In hoeverre is uw persoonlijke reputatie met uw werk verweven?

“Ik bundel kennis en theorie met de praktijk. Dat ik Tweede Kamerlid ben geweest is een groot voordeel. Je kunt de macht pas begrijpen als je er met je neus bovenop hebt gestaan of tussen hebt gezeten. Dat is mijn kracht. Mijn politieke mening laat ik wel thuis tijdens mijn colleges. Daar trek ik een grens en opereer voorzichtig. Weet je nog van die leraar in Groenlo die in debat ging met Thierry Baudet? Daar moet je voorzichtig mee zijn.”

Wat is de basis van een goede reputatie?

“Betrouwbaarheid, degelijkheid en in mijn geval ook frivoliteit. De wereld van de televisie is dan een risico. In mijn tv-programma ‘, dat ik samen met Rob de Wijk presenteer, zat een nogal olijke zwembadscene van ons verwerkt. Dat pakte averechts uit voor mijn degelijkheid en had ik zelf beter moeten managen. Te veel luchtigheid in beeld bedreigt de inhoud. Daar heb ik van geleerd. Ik ben liever dan .”

Kunt u een persoonlijk voorbeeld geven van succesvol reputatiemanagement of –herstel?

“Als Tweede Kamerlid heb ik fouten gemaakt, maar ook goede resultaten geboekt op het thema ontwikkelingssamenwerking. Ik schreef er zelfs een over, dat een maatschappelijk debat aanzwengelde over nut en noodzaak van ontwikkelingshulp. Ik heb er aan bijgedragen dat de Nederlandse begrotingssteun aan bedenkelijke regimes is gestopt. Belangrijkste les van mijn fouten is dat je als politicus niet vrij kunt denken en niet alles kunt zeggen wat je wilt. Daar heb ik nu een ongelofelijk voordeel van. Toen kostte het mijn baan, nu is het mijn werk. Dat is best grappig. De essentie van mijn reputatieherstel is dat ik nu meer op mijn plaats ben. Die ervaring wens ik iedereen toe. De rol van vrijdenker en commentator past mij veel beter dan die van partijpoliticus.”

Een goede persoonlijke reputatie moet je daarom koesteren, beschermen en onderhouden. Dat is waar in beeld komt. We zorgen dat het verhaal van onze opdrachtgevers vertrouwen en betrokkenheid creëert bij diegenen die voor hen het belangrijkst zijn. Stakeholders kiezen jou uit, niet andersom – zoals veel organisaties nog weleens denken. Communicatie beïnvloedt tot op zekere wijze waarop die stakeholder naar een groep, organisatie of individu kijkt, deze waardeert en zich hierover uitspreekt. Dat is waar MSL het verschil maakt. Als onderdeel van Publicis One Nederland gaat onze service verder dan PR & reputatiemanagement, en bieden we als groep geintegreerde en innovatieve communicatie en marketing oplossingen binnen de gehele consumer journey.  

Reacties op dit artikel (0)

Comment author avatar

Dit is een bijdrage van

Publicis One Nederland

Partner

Publicis One biedt geïntegreerde creatieve marketing- en technologie oplossingen voor elk merk-, media- en/of digitaal communicatievraagstuk.

Lees meer over Publicis One Nederland
Meer van deze partner