door Publicis One Nederland, partner | 13 november 2017, 15:13 in Merk & Strategie
Performics Zenith Sea

Performics Nederland benut kansen Voice Search

Publicis One Nederland, partner | 13 november 2017, 15:13

Performics Nederland, onderdeel van Zenith, is als eerste performance bureau erin geslaagd om via Voice Search een directe link te maken met een commerciële pagina voor haar klant Vichy / L’Oréal.

Voice Search werkt door een gesproken vraag te stellen aan een voice assistant, zoals Google Now of Siri. Stel de vraag: “Hoe kan je mee-eters verwijderen?”, vervolgens zie je een ‘featured snippet’ die verwijst naar de Vichy pagina.

De algemene verwachting is dat binnenkort 20% van alle mobiele zoekopdrachten uit voice search bestaat. Maar hoe we een website of pagina moeten optimaliseren voor voice search was tot nu toe erg onduidelijk. Zelfs Google is tot nog toe moeilijk in staat een goed antwoord op dit vraagstuk te geven. Desondanks is Performics, onderdeel van , erin geslaagd om, door een langdurige trial & error methode te volgen, resultaat te behalen.  

Vichy heeft in haar digitale acceleratie-plan onder andere contentmarketing als belangrijk speerpunt. De opdracht was daarom om voor de klant Vichy onder andere een pagina over ‘mee-eters verwijderen’ op de top positie naar boven te laten komen. Op verwante zoektermen van ‘mee-eters verwijderen’ scoorde Vichy niet goed en de hoeveelheid traffic die binnenkwam aan de hand van gerelateerde zoektermen was onvoldoende.

De kern van het verhaal op deze pagina was: “Knijp mee-eters niet zelf uit en gebruik onze producten.” Logischerwijs werd deze reclametekst als matig relevant beoordeeld door Google weghalen en belandde deze ergens op pagina 2 van de zoekresultaten.

Scoren met relevante content
Allereerst werd de potentie van een hoge ranking op termen als ‘mee-eters verwijderen’ vastgesteld. Door gebruik te maken van een content optimization tool bleek al snel welke ‘must-have keywords’ ontbraken op de pagina. En bovendien hoe relevant elk van deze termen was. 

Ook bleek dat de pagina van Vichy nog geen synoniemen gebruikte, een vereiste voor een goede score. Daarom zijn alle synoniemen voor mee-eters toegevoegd, zoals  ‘zwarte puntjes’, ‘comedonen’, ‘blackheads’ etc.  toegevoegd. Maar ook woorden als ‘voorkomen’, ‘poriën’, ‘acné’, ‘behandeling’, ‘huidcellen’ en ‘masker’. Na deze aanpassingen was de pagina informatiever met alleen maar direct relevante content.

Tenslotte bleken er twee pagina’s op de website te bestaan, die direct met elkaar concurreerden. Door deze twee pagina’s te combineren tot één monsterpagina die meerdere vragen beantwoorde rondom het topic ‘mee-eters verwijderen’ , stegen de organische posities van deze pagina enorm voor meerdere relevante keywords. 

Dankzij deze zorgvuldige analyse en allesomvattende aanpak is het seo resultaat, niet alleen algemeen, maar zelfs in een zogenaamde ‘featured snippet’ terecht gekomen.

Het uiteindelijke resultaat is enorm.  Niet alleen op termen als ‘mee-eters op je neus’, maar ook bij de generieke termen staat Vichy momenteel in de top 3. Ook op alle andere relevante termen scoorde deze pagina het hoogst in de zoekresultaten. Door deze resultaten werden wij rijkelijk beloond door Google met een positie in de Featured Search Snippet van Google. Ook al staat deze pagina nog maar net in de top 5. Vraag Google’s voice assistant maar hoe je mee-eters kunt verwijderen en staat bovenaan de zoekresultaten en de voice assistant vertelt je:

“Volgens Vichy…Dat begint allemaal bij een dagelijkse gezichtsverzorging voor de huid. Het regelmatig reinigen van je gezicht met water en goede zeep is een belangrijke maatregel die jij kan treffen om puistjes en mee-eters te helpen voorkomen.”

Dit Voice Search resultaat verschijnt niet 100% van de tijd en wordt ook getoond bij een variatie van zoektermen.

Help Google gebruikers helpen
Hoe dit mogelijk is?  Door de best practices van seo te snappen en daar creatief gebruik van te maken.

  • Een goed stuk content schrijven met veel verschillende relevante keywords rondom het topic.  
  • Inspelen op vragen die mensen vermoedelijk aan Google’s voice assistant gaan stellen.
  • Meerdere pagina’s fuseren tot één monsterpage met alle relevante tekst en content.

Dit leidde tot de spectaculaire stijging in Google’s zoekresultaten, met als bonus de verkregen voorkeur via de Voice Search module van google.

Maar waarom staat dit artikel nu bovenaan bij een voice search als een ‘featured snippet’ terwijl wij organisch misschien niet eens op nummer 3 staan?
Dat komt omdat we de vraag van de gebruiker beantwoorden. Google wil direct antwoord kunnen geven aan zijn gebruikers, met als uiteindelijke doel om de ultieme personal assistant te worden, of in de woorden van Google:

“An ultimate mobile assistant that helps you with your daily life, so you can focus on the things that really matter.”

Om dat doel te bereiken heeft Google baat bij objectieve en relevante informatie die de gebruiker daadwerkelijk helpen en voorzien van de juiste informatie. Goede content wordt gewaardeerd door Google en met voice search is het heel duidelijk wat gebruikers willen. Wil je scoren met voice search? Help Google zijn gebruikers helpen. Om de perfecte personal assistant te worden heeft Google ons nodig. Copywriters, content marketeers en SEO specialisten zullen zich hierom steeds meer bezig moeten houden met de user intent achter een zoekopdracht. Wie Google het beste antwoord geeft op een zoekopdracht, wordt rijkelijk beloond met een ‘skip the line’ ticket. 

Voor meer informatie neem contact op met Joris Zwaan (joris.zwaan@performics.com).

Reacties op dit artikel (0)

Comment author avatar

Dit is een bijdrage van

Publicis One Nederland

Partner

Publicis One biedt geïntegreerde creatieve marketing- en technologie oplossingen voor elk merk-, media- en/of digitaal communicatievraagstuk.

Lees meer over Publicis One Nederland
Meer van deze partner