24 uur afzien met Bever en Interbest

'Back to Basic' was het thema van de 24-uurs pitch die Interbest en Bever afgelopen weekend in petto hadden voor de Jonge Honden. Dat hebben ze geweten. Een verslag van binnenuit.

Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
adformatie

De briefing: bedenk een idee voor een campagne die laat zien dat Bever naast ‘function’ ook ‘fashion’ biedt. Van Amsterdam naar Noordwijk te voet en op de fiets. De Jonge Honden Stefan Apswoude & Willem Droog, Timon Zijderlaan & Daphne Koenen en Rita Lopez van den Broek & Jurre van der Ven lukte het om tijdens deze zware editie met een creatief outdoor idee te komen. Zij mogen Nederland vertegenwoordigen tijdens de internationale Young Lions Competition in Cannes. Maar voordat het zo ver was, werden vele ontberingen geleden.

In deze editie van de 24uurs pitch werden de Jonge Honden uitgedaagd om hun ‘big idea’ te presenteren zonder gelikte casefilms maar helemaal back to basic: een schets op een foambord. Met als verplicht onderdeel de bekende reclamemast van Interbest. Door de unieke combinatie van Interbest en Bever was de invulling al snel gevonden. De teams moesten naast het bedenken van het idee ook een tocht afleggen van ruim 40 kilometer. Een invulling die past bij zowel Interbest (extreme outdoor) als Bever.

 

18:00U De 24 creatieve teams ontvangen de briefing en de goed gevulde Bever rugzakken met benodigdheden van Francis Langenberg (Bever). Jimmy Fock van Interbest geeft de coördinaten door van de checkpoints die de teams moeten vinden door middel van GPS trackers.

21:00U  Na een stevige maaltijd vertrekken de 24 teams bepakt, bezakt en te voet richting het eerste checkpoint. Een tocht van 7 km.

22:00U Iets later dan verwacht komen de eerste teams binnen bij checkpoint 1 in het Amsterdamse Bos, waar het JongeHonden bestuur iedereen opwacht. Een aantal teams blijkt zo ver van de route afgeweken dat zij met de auto 6km verderop opgehaald moeten worden. Het eerste team geeft aan niet verder door te kunnen.

 

23:00U Pas als de groep compleet is begint het. De vuurproef. Elk team moet met behulp van magnesium sticks een vuurtje maken om een touwtje door te branden. De eerste tien teams die hierin slagen krijgen het privilege om de volgende etappe op de tandem af te leggen. De overigen moeten het doen met één gewone fiets per team.

00:00U Terwijl de teams alweer vertrokken zijn naar het volgende coördinaat, moet het JongeHonden bestuur en Interbest op zoek naar startkabels. Ilona, de behulpzame vrouw uit Aalsmeer, die zich niet laat afschrikken door een donkere parkeerplaats in het bos, schiet te hulp. De tocht gaat verder.

01:00U De teams druppelen langzaam binnen het volgende checkpoint. Een nachtelijk bezoekje aan de Bever-winkel in Haarlem, waar de teams rond mogen snuffelen en vragen kunnen stellen aan de marketingmensen van Bever. Ook hier weer blijkt dat omgaan met een GPS lastiger is in de praktijk. Een tweede team haakt af. De overgebleven deelnemers kiezen een fijn plekje in de winkel om de eerste ideeën even rustig op een rijtje te zetten.

 

02:00U Bever, Interbest en JongeHonden besluiten de teams tegemoet te komen. Er wordt 1 checkpoint geschrapt en de volgende etappe worden ze begeleid.

03:00U De groep fietst gezamenlijk naar de volgende locatie in Aerdenhout. Daar staat een klein kamp met een aantal tenten opgezet. Sommige deelnemers besluiten in hun slaapzakje te gaan liggen, anderen eten een zakje adventure food en gaan keihard door met concepten.

04:00U Een aantal oud-JongeHonden arriveert zodat de jonge honden die daar behoefte aan hebben hun ideeën kunnen reviewen.

 

05:00U We horen een mix tussen brainstorms, reviews en gesnurk.

06:00U Na een groot deel van de teams bij te hebben gestaan zit de taak van de oud-JongeHonden erop.

07:00U De mensen die een oogje dicht hebben kunnen doen komen langzaam tevoorschijn. Hier en daar worden tanden gepoetst…

08:00U Tijd voor de laatste etappe; een fietstocht van 10km naar strandtent Nederzandt in Noordwijkerhout. Maar niet voordat het terrein netjes is opgeruimd…

09:00U De eerste teams druppelen binnen bij de inleverplek van de fietsen. Door pendeldienst JongeHonden / Interbest worden ze naar het strand gebracht waar een heerlijk ontbijt voor ze klaarstaat.

 

 

10:00U Na een welverdiend ochtendmaal, met bijbehorende sloot koffie, kiezen de teams een plekje om hun ideeën verder uit te werken. Sommigen liggend op een bankje in de zon, terwijl anderen binnen aan een tafeltje dicht bij de koffie zitten te werken.

11:00U Hier en daar pakt een jonge hond een ‘powernap’, andere waaien even uit op het strand; alles om de laatste paar uur te kunnen knallen.

12:00U Vierentwintig uur is kort en dat is te zien; bij enkele teams is lichte paniek te ontdekken.

13:00U Jimmy Fock toont zijn kunsten en bakt 66 heerlijke uitsmijters die de vermoeide teams het laatste zetje richting de deadline geven.

14:00U De laatste twee uurtjes gaan in. We zien handen in het haar, druk geschets en gestreste koppen. Maar ook een aantal teams zit er relaxed bij; het gouden ei is al gelegd.

15:00U Deadline-stress.

16:00U Tijd om je concept in te leveren en de presentaties kunnen beginnen. Elk team krijgt drie minuten om zijn/haar concept toe te lichten. De jury heeft een minuut om vragen te stellen. Ieder team krijgt een verdiend, luid applaus.

17:00U We zijn anderhalf uur verder als alle 22 overgebleven teams hun idee hebben gepresenteerd. De jury trekt zich terug en gaat in beraad.

18:00U Mervyn ten Dam (Achtung) juryvoorzitter, Robert van der Lans (The Oddshop), Remy Kurpershoek (XXS), Francis Langeberg (Bever) en Meindert van den Heuvel (Interbest) buigen de hoofden over de 22 gepresenteerde ideeën. Het niveau is hoog maar al snel blijkt dat er vier boven de rest uitsteken. Dat moeten er 3 worden…

19:00U De deelnemers worden teruggeroepen en de bekendmaking van de winnaars kan beginnen. Mervyn Ten Dam, die ook jureerde tijdens de 2013 editie, begon de prijsuitreiking met de kanttekening dat het niveau hoger lag dan vorig jaar; heldere, simpele ideeën.
De winnaars worden bekendgemaakt; Stefan Apswoude & Willem Droog, Timon Zijderlaan & Daphne Koenen en Rita Lopez van den Broek & Jurre van der Ven. Deze 6 creatieven gaan Nederland vertegenwoordigen tijdens de Young Lions Competition in Cannes.

20:00U Iedereen wordt bedankt voor zijn inzet, tijd, service, goede ideeën, gezelligheid, houten kont en blaren. Tot volgend jaar, tijd voor bier & BBQ!

 

 

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie