99 gemiste kansen of een schot in de roos?

99designs organiseerde een wedstrijd om tot een nieuw logo voor Amsterdam te komen. Komisch, want met serieus huisstijlontwerp heeft het niet zoveel te maken.

Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
adformatie

Een paar maanden geleden schreef ik een . Er was een hoop commotie over het logo en wat dat gekost zou hebben. Niet lang daarna kreeg ik een mailtje van , volgens eigen zeggen de grootste online marktplaats voor grafisch ontwerp. 99designs had een wedstrijd uitgeschreven, waarin deelnemers een nieuw logo voor Amsterdam konden ontwerpen. : 1848 logo-ontwerpen van 398 ontwerpers en de winnaar krijgt 529 euro.

Ik vond dat wel komisch, in het kader van de discussie rondom Amsterdam was het een leuke nieuwe invalshoek. En het was interessant om te zien dat zoveel ontwerpers van over de hele wereld hun vrije tijd besteden aan dit soort wedstrijden. Ik heb 99designs laten weten dat ik het een sympathiek experiment vond en dat ik verder vind dat het niet zoveel met de visuele identiteit van een organisatie heeft te maken.

MKB Nederland
Ik was het alweer een beetje vergeten, totdat ik twee weken geleden een artikel zag op de . , de mediagroep die boven MKB Servicedesk hangt, laat een logo ontwerpen door 99designs. Terwijl ik dit schrijf staat de teller op 433 ontwerpers die samen 1196 ontwerpen hebben ingezonden. Helaas kunnen we niet zien wat de inzendingen zijn, want die zijn verborgen voor derden. De schrijver van het artikel, Lenneke Arts, vindt het allemaal geweldig en schrijft: ‘Gedurende de wedstrijd, die nog ruim drie dagen duurt, elimineren we de logo&;s die ons niet aanspreken en voorzien we de ontwerpers die ons gave logo&;s hebben geleverd van feedback om hun creatie nóg meer het gevoel te geven dat wij zoeken.’. Dat roept een lichte vorm van irritatie op. Wat een verspilling van inspanning, energie en creativiteit. 1196 ontwerpen x gemiddeld zo’n 4 uur leidt tot een kleine 5000 verspilde ontwerpuren. Ik doe maar even een slag in de lucht. Ik vraag me af hoe die hardwerkende MKB’ers er tegenover zouden staan als je op een zelfde manier met hun dienstverlening om zou gaan…

Prima initiatief
Maar goed, ik neem aan dat al die ontwerpers die logo’s inzenden, dat geheel vrijwillig doen. En ik neem aan dat ze voor lief nemen dat hun winkans gering is. En ja, we leven in een tijd van delen, ‘open source’ en Internet, dus dit soort ontwikkelingen kun je niet stoppen. Moet je ook helemaal niet willen. 99designs is een leuk en interessant initiatief, ik volg met interesse wat ze doen en ik gun ze van harte hun succes. En laten we eerlijk zijn, voor een startende ondernemer kan dit best een uitkomst zijn.

Continuproces
Maar dit heeft natuurlijk helemaal niks te maken met het ontwikkelen van een visuele identiteit. Voor een organisatie die haar eigen bedrijfsvoering serieus neemt, haar bedrijfsstrategie en haar eigen medewerkers, klanten en andere stakeholders is 99designs geen serieuze optie. Een logo, een huisstijl, is niet iets wat je inkoopt en op je organisatie plakt. Een goed logo, een goede huisstijl, komt voort uit een goed georganiseerd proces tussen ontwerper en opdrachtgever en de dialoog tussen die twee. Een passende visuele identiteit komt voort uit een diepgaand begrijpen van de organisatie en de mensen die die organisatie maken. Een overtuigende identiteit ontstaat door een goede balans en samenhang te vinden of te creëren tussen gedrag, communicatie en symboliek. En het is hard werken om daar te komen. Voor de ontwerper, maar zeker ook voor de organisatie. Continu, want werken aan een visuele identiteit is geen eenmalige activiteit, maar een continuproces.

99 gemiste kansen
Ik zie 99designs vooral als 99 gemiste kansen om als organisatie verder te komen. Juist de dialoog en het samenwerken met ontwerpers is belangrijk. Om samen tot scherpte te komen, mogelijkheden te visualiseren, keuzes te maken en tot nieuwe inzichten te komen. Om samen nieuwe producten en nieuwe diensten te ontwikkelen. En ja, dat is wel iets duurder dan dat je 99designs inzet. Initieel, want onderzoek* wijst uit dat organisaties die structureel investeren in creativiteit, het substantieel beter doen dan organisaties die dat niet doen. En dat is toch waar het om gaat. Het gaat niet om de kosten, maar om het rendement op de investering. Het is vreemd dat een organisatie als MKB Nederland dát niet begrijpt.

--------------------

* Twee onderzoeken die de waarde van design voor organisaties hebben onderzocht en aantonen:

Advertentie

Plaats als eerste een reactie

**Bold** _italic_
Uw emailadres wordt uitsluitend gebruikt om mogelijk contact met u op te nemen naar aanleiding van uw bericht en is alleen zichtbaar voor de redactie.
Advertentie