Adblockers zijn een zegen. Waar de ene deur sluit, opent de andere

Of hoe de sms terugkeert van weg geweest in de mobiele marketingmix.

Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
adformatie

Sinds Apple adblockers toestaat in IOS9 staat de hele online advertising wereld op zijn kop. Uitgevers en adverteerders vallen over elkaar heen om te jammeren over het verlies van inkomsten. Sommige beweren zelfs dat dit het eind van het gratis internet betekent. Je kunt je afvragen: waarom?

Ook zonder de gevreesde adblockers is de effectiviteit van de meeste banners erg laag. De gemiddelde doorklik (ctr) van een mobiele banner is 0,01%. Minder dan een honderste van een procent! Nogal een bewijs dat de gebruiker niet zit te wachten op verstorende advertenties en zeker niet in hoeveelheden waarin ze nu worden aangeboden.

"Advertising has us chasing cars and clothes, working jobs we hate so we can buy shit we don’t need." Tyler Durden, 

In plaats van de opkomst van de adblockers te betreuren, zouden we ons moeten verheugen over een mooie kans. Een kans om een nieuwe weg in te slaan. Door merken en marketeers een betere methode aan te bieden waarbij de mobiele betrokkenheid van gebruikers voorop staat. Jazeker, de sms is terug van weg geweest in de mobiele marketingmix.

SMS als marketing kanaal

Inderdaad, SMS bestaat al geruime tijd. Maar geschreven tekst bestaat ook al heel lang. Het doet er niet toe hoe oud de technologie is. Waar het om draait, is de effectiviteit van het medium. Gemiddeld wordt 98% van de sms’jes geopend, het merendeel zelfs binnen 5 minuten. Sms heeft zich door de jaren constant ontwikkeld en is veel meer dan een analoge tool om mensen te bereiken via hun mobiel. Een sms kan bijvoorbeeld heel goed worden gevolgd en gemeten. Marketeers kunnen ontvangen berichten, response rates, en ctr’s volgen, net als met email.

Ook kunnen sms’jes worden gebruikt om in de customer journey die de consument zet tussen verschillende apparaten, platforms en zelfs fysieke winkels te verbinden. Het is zo simpel om een te koppelen aan een crm-systeem en gebruik te maken van een hele nieuwe manier van klantbetrokkenheid.

In essentie is sms dus een krachtige en meetbare tool om klanten op een snelle en gepersonaliseerde manier te bereiken op hun mobiel. Daarnaast kan sms in combinatie met moderne marketing tools en adverteerders technologie gebruikt worden. Zo is het mogelijk een zogenaamde geo-fence in te zetten die zorgt dat gebruikers een sms ontvangen zodra ze in een bepaald gebied komen. Retailers kunnen zo promotiecampagnes in gang zetten en klanten op de hoogte houden van bepaalde acties als zij zich in de buurt van de winkel bevinden.

Het draait allemaal om wederzijdse communicatie!

De ware kracht van sms is de mogelijkheid om daadwerkelijk de dialoog aan te kunnen gaan met klanten. Door sms toe te voegen aan de marketingmix creëer je betrokkenheid en wordt het mogelijk met een volledig geautomatiseerde conversatie een &;koop&; of &;vraag&; te faciliteren. Merken die een call-to-action aan een campagne toevoegen (door te vragen een shortcode te vesturen) kunnen een conversatie met klanten starten. Zo&;n funcite kan klanten helpen om de dichtstbijzijnde winkel te lokaliseren of de winkelvoorraad te checken.

In de Amerikaanse app store is inmiddels een app beschikbaar de ook in-app advertenties blokkeert (dus niet alleen in Safari). Met de app ;Been Choice&; is het bovendien mogelijk om advertenties te blokkeren in Facebook,  opTwitter (gesponserde posts) en zelfs al in de nieuwe Apple newsapp. Zo kan het heel goed zijn dat de opkomst van adblockers een ouder kanaal weer heel interessant maakt voor marketeers.

En het hoeft niet persé sms te zijn. Natuurlijk is ;push&; ook een goed kanaal dat je kunt inzetten tegen adblockers.

 

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie