AH verkiest ‘zorgvuldigheid boven snelheid’ bij PR-nachtmerrie rond dode vogels

Albert Heijn ligt onder vuur op sociale media nadat diverse mensen meldden dat hun vogels dood zijn neergevallen toen er in huis gebakken was met de pannen uit de AH-actie.

‘Een kwartier na het eten vielen mijn vogels dood op de grond’.

Op sociale media gingen al snel waarschuwingen rond over de giftigheid van de Villeroy & Boch-pannen, de meest gebruikte verklaring was dat dit kwam door de Teflon-dampen van de pannen.

Ook de ‘mainstream-media’ namen het bericht over, waaronder , en het NOS 1 Journaal.

Terughoudend

En Albert Heijn zelf? Dat reageerde terughoudend. Aanvankelijk werd via webcare gereageerd op de klachten op Facebook. Daarbij meldde AH dat de &;stof PFOA niet onze pannen zit en dit maakte de Teflon pannen vroeger schadelijk. Dit zit er in ieder geval niet in’.

Ook stonden de woordvoerders de media te woord, onder meer het NOS Radio 1 Journaal en HvN, waar een woordvoerder liet weten dat er inderdaad twee klachten zijn binnen gekomen. Hij meldde dat er ‘alleen bij zeer extreme verhitting kans bestaat op giftige dampen’.

Laat reageren

De pannen zijn veilig, moest de boodschap zijn, maar die leidde niet tot volledige geruststelling. De trage reactie op de site en Facebook-pagina van de supermarkt hielp niet. Het duurde bijna een dag (22 uur) nadat het eerste verhaal over de vogels werd geplaatst, voordat AH een reactie plaatste. Dat terwijl de zorgen zich op sociale media snel opstapelden.

 

 

Feiten boven

‘Het kan altijd sneller’, zegt een woordvoerder van AH. ‘Maar we hebben ons erop gericht de feiten eerste boven tafel te krijgen. Daarbij zijn we afhankelijk van verschillende partijen. Dat had tijd nodig, en we hebben besloten dat we die moesten nemen. Snelheid is goed, een zorgvuldige verklaring is belangrijker.’

 

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie