Beroepsgroep Communicatie vindt 'menselijke' digitalisering belangrijkste topic

Hogescholen Leiden en Groningen onderzoeken de belangrijkste onderwerpen voor communicatieprofessionals.

Piet Hein Coebergh, Hogeschool Leiden

De digitalisering van communicatie is de belangrijkste ontwikkeling in het vakgebied. Dat vindt 31% van de beroepsbeoefenaars, blijkt uit een onderzoek van de Hogescholen Leiden en Groningen.

Het gebruik van sociale media, webcare, algoritmen en digitale concepten als big data, kunstmatige intelligentie en virtuele realiteit stelt nieuwe eisen aan de profilering van organisaties. De belangrijkste opdracht daarbij is dit alles zo persoonlijk mogelijk te maken voor belanghebbenden, geven de communicatieprofessionals aan.

Persoonlijk benaderen en de bubbel

Volgens  Piet Hein Coebergh, lector pr & sociale media Hogeschool Leiden, proberen organisaties en communicatieprofessionals een imago van betrouwbaarheid, betrokkenheid en gedeelde waarden te creëren, met medewerkers als ambassadeurs. ‘Paradoxaal genoeg lenen digitale instrumenten als big data en social media zich goed om mensen persoonlijk te benaderen.’

Daarbij zijn er wel een paar uitdagingen, stelt Coebergh. In de mediaexplosie met fake news en groeiend wantrouwen vinden communicatieprofessionals het lastig mensen te bereiken in hun gesloten netwerken. Levendige instrumenten als beeld, film, storytelling en gedeelde belevenissen - met respect voor privacy –helpen, kunnen helpen deze 'bubbel' in te komen.

Wendbaar samenwerken

Onderzoekers van Hogeschool Leiden en Hanzehogeschool Groningen doen sinds september 2018 kwalitatief en kwantitatief onderzoek naar de omvang en inhoud van het communicatiewerk in Nederland. Inmiddels hebben meer dan 500 beroepsbeoefenaars meegewerkt aan het onderzoek.

Ze geven aan dat aansluiting, coaching of zelfs integratie met andere staffuncties, zoals HRM, marketing, finance en ICT, naar verwachting toeneemt de komende jaren. Wendbaar, snel en luisterend inspelen op de omgeving is van toenemend belang, dus agility, "always on", scrum, lean en andere Angelsaksische termen blijven volgens communicatieprofessionals actueel.

Belangrijkste onderwerpen in het communicatievak 2019-2021
Belangrijkste ontwikkelingen in het communicatievak 2019-2021 Hogeschool Leiden en Hanzehogeschool Groningen

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie