Betere reputatie voor bedrijven die hun businessmodel voortdurend vernieuwen

Reputation Institute maakt jaarlijkse ranglijst bekend van bedrijven met de beste reputatie

 

Hoe houd je een ranglijst spannend die de laatste tien jaar door hetzelfde bedrijf gewonnen wordt? Door de aandacht op andere zaken te vestigen. Het Reputation Institute van Cees van Riel vermeldt in het persbericht over het bedrijf met de beste reputatie de winnaar al niet meer in de kop. Dat is toch altijd Philips.

Dit jaar kopt het daarom (met schrijffout) dat bedrijven die hun businessmodel  'continue' vernieuwen een betere reputatie hebben. Bedrijven die goed inspelen op veranderende behoeften van consumenten zijn de retailers Ahold Delhaize en Jumbo. Heineken, vorig jaar nummer 4 op de reputatieranglijst, klimt dit jaar op naar de tweede positie. 

Zichzelf uitvinden

Philips ontving dus opnieuw, voor het tiende jaar op rij, de prijs voor de beste reputatie, uitgereikt door het Reputation Institute Nederland in samenwerking met Rotterdam School of Management, Erasmus University (RSM). De onderzoekers verklaren dit door het innovatieve vermogen van het bedrijf om zichzelf opnieuw uit te vinden.

Volgens prof.dr. Cees van Riel (hoogleraar Corporate Communication aan Rotterdam School of Management, Erasmus University en Co-Founder van het Reputation Institute) kan het succes van Philips verklaard worden doordat het bedrijf haar productportfolio heeft weten om te bouwen 'van consumentenelektronica naar noodzakelijke medische apparatuur'die de kwaliteit van leven verbetert.

Van Riel: 'Daarnaast heeft Philips substantieel geïnvesteerd in een campagne om dit bij het publiek duidelijk te maken.”

Retail goed, telecom slecht

Meer in het algemeen gesproken blijkt een hoge reputatiescore samen te hangen met vier zaken: (1) feitelijk aantoonbare prestaties, (2) authenticiteit en intensiteit van de communicatie die men over het bedrijf laat zien, (3) goed inspelen op veranderende consumentenbehoefte en (4) de aard van de industrie waar men in zit. Zo doen retail, food, high-tech en health care het goed. Telecom, banken en utilities doen het slecht. 

Het succes van Heineken is mede te danken aan hun communicatie rond Maatschappelijk Verantwoord Ondernemen (MVO) die zeer gewaardeerd wordt door het Nederlandse publiek. 

PostNL stijgt alweer

Opvallend is dat de 3 grote Nederlandse banken (ABN Amro, ING en Rabobank) dit jaar allemaal 2 plaatsen stijgen in de ranglijst, terwijl de chemiebedrijven AkzoNobel en DSM elk 6 plaatsen dalen. 

PostNL is in de afgelopen 5 jaar het meest gestegen op reputatiegebied. Net als bij Philips is dit vooral te danken aan het vermogen van dit bedrijf om continue aan nieuwe markteisen te voldoen.

FOTO ANP ROBIN VAN LONKHUIJSEN

 

Advertentie

Plaats als eerste een reactie

**Bold** _italic_
Uw emailadres wordt uitsluitend gebruikt om mogelijk contact met u op te nemen naar aanleiding van uw bericht en is alleen zichtbaar voor de redactie.
Advertentie