Big vs Cool

Big data is al weer een tijdje cool in marketingland. Maar leidt al deze kennis ook tot betere en langere klantenrelaties?

Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
adformatie

Big is al weer een tijdje cool in marketingland. En dan heb ik het natuurlijk over big data. Het coole van big data is de aantrekkelijke gedachte dat als je als bedrijf eenmaal alles weet van iedereen, al je klanten en prospects op het juiste moment met de juiste boodschap kan confronteren. BIG business dus. Zo lijkt het scientific management 100 jaar na haar hoogtepunt weer een succesvolle comeback te maken. Maar leidt al deze kennis ook tot betere en langere klantenrelaties?

Mag ik een concreet voorbeeld geven?

Nu ben ik zelf al een ruime tijd getrouwd met dezelfde vrouw en meen ik dat wij elkaar zo langzamerhand goed kennen. Na zo een tijd samen weet je immers best veel van elkaar. Toch heeft die kennis op zich niet meteen een positieve impact op onze relatie. Want een allesweter, dat vindt mijn vrouw allesbehalve cool. Die kennis wordt pas waardevol als ik die slim gebruik om haar mee te verrassen, te helpen en haar te inspireren. Met als resultaat een betere relatie en vooruitzicht op een mooie gezamenlijke toekomst. Dit geldt niet alleen voor mij. De meeste onder u met een vaste partner zullen dit onderkennen.

Is het met merken niet precies hetzelfde? Geweldig dat je als marketeer anno 2014 zoveel meer weet van je klanten. Maar die kennis resulteert pas in loyalere klantenrelaties als al die kennis ook resulteert in inspirerende, verrassende en betere producten, diensten, activatie en communicatie. Dan wordt big data ook echt big business. En dat is pas echt cool.

Advertentie
advertisement

Plaats als eerste een reactie

Advertentie