Bye bye winkelstraat, lang leven de retail

Het zal niemand ontgaan zijn: V&D staat op springen, Blokker ontslaat zo’n 440 man en de Schoenenreus wil alweer een doorstart maken, nadat ze twee keer failliet zijn verklaard. Paniek in de retail.

Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
adformatie

De V&D wacht nog op de uitspraak van de rechter, maar wat de uitspraak ook wordt, het zal ze niet helpen. Het is slechts een uitstel van executie. Een echte verandering heb ik nog niet gehoord. Uiteraard ben ik niet volledig op de hoogte van alles wat zich afspeelt bij V&D, maar een echt reddingsplan heb ik niet vernomen via de media. Voorlopig is beknibbelen op de huur en vooral ook op de mensen. 

Het probleem van V&D is natuurlijk bekend. De winkels zien er saai en ouderwets uit. De producten in de winkel zijn het net niet, maar wel net iets te duur. Dus mocht de rechter V&D gelijk geven, dan is het gewoon wachten op de volgende problemen. Totdat de deur dichtgaat. 

Ook Blokker is natuurlijk een formule waar niemand echt blij van wordt. Het is wachten dat de Blokker groep de broekriem aan gaat trekken bij hun speelgoedwinkels, want die zijn de volgende. Een echt groot onderscheidt is er tenslotte niet tussen de Intertoys en de Bart Smits van deze wereld. Je kan dan net zo goed bij een Coolblue of Bol terecht. Laten we wel wezen, speelgoed leent zich heel goed voor online verkoop dus de huidige concurrentie wordt alleen nog maar groter.

Maar misschien is de Blokker groep nog wel op tijd en kunnen ze het tij nog keren. Tenslotte investeren ze ook in e-commerce en zijn ze druk in de weer met online. De voorspellingen zijn ook niet om je ogen voor te sluiten. In 2018 is de verwachting dat de helft van de aankomen via smartphone en tablet zullen komen.

Gelukkig is het niet allemaal kommer en kwel, want er wordt nog goed geretaild. Neem een Coolblue die van je bestelling een feestje maakt. Elk moment weet je wat er met je pakketje gebeurd. Zelfs tot gratis verzending en avondlevering aan toe. Alles voor de klant.

Rico & A.R.T. zong het al zo mooi in de song Positieve vibes. 

“Zo af en toe kijk ik kritisch naar de maatschappij. 

Het ziet er leuk uit maar het is niet wat het lijkt. 

Geen groenteboer of slager meer, alleen maar Albert Heijn. 

Media Markt heeft alles voor de laagste prijs.  

Monopoly posities weinig concurrentiestrijd, 

wij nemen alles voor lief, bestellen gewoon online.”

Moeten we van de winkelstraat niet meer een uitje maken? Vroeger moest je bijvoorbeeld naar de grote stad om bij een V&D te kunnen winkelen. Als een soort van flagship store kon je dan van alles vinden. De klant voelt ze de koning te rijk en keek zijn/haar ogen uit, een soort eerste versie van de Apple Store. En alle winkels in de kleinere steden kunnen dan goed als ‘kijkshop’ dienen, maar juist ook als voorraad depot om snel in de omgeving te kunnen leveren.

Vroeger was zo slecht nog niet. Er is alleen wat extra’s aan toegevoegd, het internet. Deze optie is er al een tijd en met deze veranderingen moeten we nu eenmaal ‘dealen’. Winkelen wordt dan misschien weer echt leuk. Al hoop ik niet dat we het alleen maar moeten hebben van de grote spelers.  

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie