Premium

CBS reageert genadeloos op tweets van complotdenkers en Kees met z’n banlieus

Onderzoeksinstituut stelt zich assertief op na verdachtmakingen en onbegrip van veiligheidscijfers.

Het is het nieuwe normaal: onderzoeksinstituten die suggestieve opmerkingen en verdachtmakingen krijgen van mensen die de cijfers niet begrijpen of willen begrijpen. Het is altijd de vraag hoe ze erop moeten reageren.

Meestal is niets doen de gekozen optie, en begrijpelijk; je bespaart er veel tijd mee als je niet in een debat belandt met een complotdenker of twitterbot.

Positieve trend, negatief sentiment

Het CBS besloot het deze ochtend over een andere boeg te gooien. Het statistiekbureau presenteerde de veiligheidsmonitor waarin onder meer aandacht is voor de mate waarin inwoners van Nederland te maken krijgen met criminaliteit.

De cijfers laten een positieve trend zien; Nederland is overal iets veiliger. In 2019 was 14% van de inwoners van Nederland slachtoffer van een of meerdere gewelds-, vermogens- of vandalismedelicten, minder dan in 2017 (15%) en in 2012 (20%).

Een aantal mensen op Twitter kon dat allemaal moeilijk geloven. De cijfers moesten wel bewerkt en opgepimpt zijn (‘Je reinste PROPAGANDA met gemanipuleerde gegevens’). Of ze begrepen de methodiek niet helemaal (Mmm is dit gevraagd aan alle inwoners van NL? Ze vragen mij namelijk nooit om ergens aan mee te doen… erg objectief is het niet).

Consequent assertief

Het statistiekbureau communiceerde consequent assertief, en gaf meestal direct aan waarom kritiek niet klopte en stuurde een link naar het onderzoek mee. Bij de ernstigste verdachtmakingen was het soms genadeloos.

Bij Kees bijvoorbeeld, die de onderzoekers voorhield dat ze ‘nooit in de voorsteden van Parijs’ komen: ‘Schokkende video uit #Parijs waar bendes strijden met de politie over controle over delen van de stad..’

CBS antwoordde met een vraag: ‘Welk deel van "inwoners van Nederland" snap je niet?’ 

Meer sneertjes

Ook bij andere vragen kon het CBS het niet laten een sneertje uit te delen. 

Reacties en CBS
premium

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen lezen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Advertentie