'Champagneshampoo Andrélon mag niet'

Andrélon introduceerde onlangs ter ere van het 70-jarig bestaan van het merk een speciale champagneshampoo. Dat mag niet, volgens champagneproducenten. Zij hebben nu een zaak aangespannen tegen Andrélon en moederbedrijf Unilever.

Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
adformatie

Champagne is een beschermde naam, zeggen de producenten en daarom willen ze een verbod op deze shampoo, schrijft NRC Handelsblad. Andrélon (onderdeel van Unilever) kwam in juli met de champagneshampoo op de markt. Een reclamecampagne van 4 miljoen euro begeleidde de introductie. De flesjes werden voorzien van een goudkleurig label met briljantjes. Er kwamen spotjes op tv en advertenties met de fles in een wijnkoeler vol ijsblokjes en de tekst 'elke dag champagne'.
Maar het is tegen het zere been van producentenvereniging Comité interprofessionnel du vin de Champagne. Unilever zou misbruik maken van hun beschermde naam. Vrijdag diende een kort geding in Den Haag. De mogelijkheid bestaat dat Andrélon 90.000 flessen moet terughalen.
Champagne mag volgens Europese regels alleen zo heten als het een mousserende wijn is uit de Champagnestreek die aan zeer strenge productie- en kwaliteitseisen voldoet, betoogde Arnout Groen, advocaat voor de champagneproducenten. 'De naam champagne is een van de bekendste ter wereld en Unilever lift hier op mee, vindt Groen.
Bij Unilever zouden ze er inmiddels van doordrongen zijn dat de marketingcampagne niet helemaal correct was. Toen de champagneboeren het concern aanspraken op de shampoo werd direct actie ondernomen, zei advocaat Ebba Hoogenraad namens Unilever. Het gouden etiket met de briljantjes verdween van de fles en de directe verwijzingen naar champagne werden weggehaald.
Nu staat er in bladenadvertenties 'elke dag feest'. Wel voert Unilever aan dat het mogelijk moet zijn ergens op de fles duidelijk te maken dat er champagne-extract in de jubileumshampoo zit.
De productie van champagneshampoo is inmiddels ook stopgezet. Een deel van die productie is al lang verkocht en een deel heeft Unilever nog in bezit. De partijen steggelen nu nog over wat er moet gebeuren met 110.000 flessen die in de schappen van winkels en in distributiecentra liggen.
De rechter doet uitspraak op 8 oktober.

Bron: NRC Handelsblad (Melle Garschagen).

Advertentie
advertisement

Plaats als eerste een reactie

**Bold** _italic_
Uw emailadres wordt uitsluitend gebruikt om mogelijk contact met u op te nemen naar aanleiding van uw bericht en is alleen zichtbaar voor de redactie.
Advertentie