De koers van het merk

De beursboom van vorig jaar heeft niet alleen het aantal beleggers sterk vergroot, maar is ook een factor van belang gebleken bij het versterken van het imago van merken en ondernemingen.

Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
adformatie

Het vergroten van de merkwaarde door financiële communicatie groeit uit tot een vast bestanddeel van marketingstrategieën. Daarbij nemen internetpioniers als Yahoo! en Amazon het voortouw, maar ook meer traditionele bedrijven gaan naar de beurs met de bedoeling hun merkbekendheid en imago te versterken.

Naast de harde cijfers op de balans tellen bij de beursgang ook factoren als productportfolio en 'persoonlijkheid'. In het eerste geval spelen trends een aanzienlijke rol. Wat 'in' is, levert op de kapitaalmarkt een hoge waarde op, zelfs wanneer de vroegere en de te verwachten performance niet met elkaar sporen. De persoonlijkheidscultus is vooral van belang wanneer de te verwachten waarde omhoog moet. In deze gevallen kan de CEO als hoogste brandmanager fungeren en alleen al door zijn persoonlijkheid de koers gunstig beïnvloeden. En dat mechanisme ver-klaart ook de grote verschillen die vaak optreden tussen de beurswaarde en de werkelijke waarde als men internetfirma's vergelijkt met soortgenoten in de meer traditionele economie.

En wat altijd geldt: een strikt projectmanagement en een gedegen voorbereiding op de tijd na de beursgang zijn cruciaal voor succes bij deze wijze van merkenbouw.

< SIZE=1>Bron: Absatzwirtschaft, februari 2001<#/FONT>

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie