EBU wil strengere regels virtuele reclame

De European Broadcasting Union, het verband van Europese publieke omroepen, heeft bij Europese toezichthouders en regeringen aangedrongen op wettelijke regels die het gebruik van virtuele reclame in televisie-uitzendingen aan banden leggen.

Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
adformatie

De EBU vindt dat de vorm van zelfregulering die de organisatie vier jaar geleden voorstelde definitief heeft gefaald. De regels zouden vooral paal en perk moeten stellen aan het tijdens sportwedstrijden tonen van reclameborden die daar in werkelijkheid helemaal niet staan. Volgens de EBU gebeurt het regelmatig dat dit soort digitale aanpassingen aan zendsignalen worden toegevoegd zonder dat de uitzendende omroep of de kijker dit weten.

“Er zijn gevallen geweest waarbij elektronisch beelden zijn toegevoegd aan het tv-signaal zonder dat de rechthebbende omroepen daarin werden gekend. Ook hebben we vormen van agressieve virtuele reclame gezien die de aandacht van de kijkers afleidden van waar de uitzending eigenlijk over ging”, aldus de EBU in een verklaring.

Advertentie
advertisement

Plaats als eerste een reactie

**Bold** _italic_
Uw emailadres wordt uitsluitend gebruikt om mogelijk contact met u op te nemen naar aanleiding van uw bericht en is alleen zichtbaar voor de redactie.
Advertentie