Elektrische auto’s: onzin?

Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
adformatie

Steeds vaker bereiken ons opgetogen berichten over auto’ s die volledig op elektriciteit rijden. De overheid stimuleert elektrisch rijden dan ook zo veel mogelijk. Geen bijtelling en geen BTW bijvoorbeeld. De gemeente Amsterdam begroet iedere nieuwe bezitter van een e-auto zelfs enthousiast met tal van speciale voordelen. Het ontbreekt eigenlijk alleen nog aan afstandsbestuurbare stoplichten, zodat iedere berijder van een elektrische auto voortaan een stoplicht direct op groen kan zetten. Ik verbaas me nogal over dit 'Blij dat ik e-Rij' standpunt.

Valt elektriciteit soms gratis uit de lucht? Zijn onze elektriciteitscentrales opeens CO2 neutraal? Is er soms niets meer mis met de levensduur en milieuvriendelijkheid van batterijen? Waar is autorijden in de stad voor nodig? Waarom krijgt elektrisch autorijden veel meer steun dat elektrisch fietsen? Ik snap het niet.

Maar er is een nog een vervelend probleem aan elektrische auto’ s: de vreselijke vormgeving geeft de berijder van elektrische auto’ s een braaf groen links imago. Daar zitten de meeste autorijders niet bepaald op te wachten. En de meeste groenlinks types fietsen liever. Voeg daarbij nog eens de veel te lage actieradius en de bedroevend lage verkoop van e-auto’ s is verklaard.

Maar nu is er spectaculair nieuws: de Tesla S! De wat? Ik herhaal dan ook maar: de Tesla S. Kijk maar even op . Ik was aanwezig bij de lancering van deze auto, afgelopen donderdag in de Amsterdamse RAI. Deze schitterend vormgegeven auto zal zelfs bezitters van de BMW 5, Audi 6 en andere opschepperige types doen watertanden. Tesla claimt bovendien een actieradius van 480 kilometer.

Volgens Kenan Aksular, program Manager Sustainability & Mobility van Athlon Car Lease, die de auto naar Europa haalt, is dat nog waar ook. Het klinkt veelbelovend. De Tesla S gaat dit jaar in California op kleine schaal in productie. In Europa is de Tesla voorlopig nog niet te koop. Athlon Car Lease heeft het initiatief genomen om de eerste 150 fraaie Tesla’ s naar Europa te halen.
Athlon wil de Tesla S bovendien met een doordacht nieuw ‘car sharing’ concept in Nederland op de leasemarkt zetten. Het siert Rabodochter Athlon op deze wijze een bijdrage te leveren aan verantwoord autogebruik. En het mooiste is: de berijder mag zijn milieuverantwoord gedrag lekker showen in de zeer begerenswaardige Tesla S.

Advertentie
advertisement

Plaats als eerste een reactie

Advertentie