#Football Friday. Welk land pakt online de cup?

Het EK voetbal is in volle gang. Dus voor deze ene keer verruilen we de online prestaties van fashion merken voor die van de nationale voetbalteams.

Net als storten we ons op de relatie tussen de online prestatie van de deelnemende landen aan het EK2016 en hun prestaties op het veld. Welk land communiceert het beste met de achterban?

We beoordelen aan de hand van vier criteria:

  • Bezoekersfocus. De ideale website draait natuurlijk om de bezoekers en niet de beheerder of de organisatie.
  • Focus op het heden. Staat de uitslag van gisteren al op de website? Komen andere landen ook aan bod? 
  • Videocontent. Bezoekers willen hun helden in levende lijve zien. Video content is dus key.
  • Zoekfunctie. De zoekfunctie moet altijd en overal zonder enige moeite te vinden zijn. Het liefst rechtsbovenaan.



1. 
Degelijk, clean, strak en perfect georganiseerd. En dan hebben we het niet over het spel van der Mannschaft, maar over hun website. Niet alleen is Duitsland voor ons torenhoog favoriet als winnaar van het EK, ook online kronen wij onze oosterburen tot kampioen. Niets aan doen.


Op het veld lijken de Engelsen nog in het toernooi te moeten groeien, maar online hebben ze het goed voor elkaar. De Britse website ademt voetbal en voelt puur aan. Op het punt van interactie scoren ze veruit het beste. Je kan zelfs dingen winnen. Nu maar hopen dat de prestaties op het veld de fans écht happy kunnen maken.

Een meer dan puike prestatie leveren de Kroaten, zowel op het veld als daar buiten. Met winst op Spanje èn een prachtige derde plaats in het online klassement, kunnen ze nu al terugkijken op een geslaagd EK. Hun site ademt voetbaltrots en nationale eer en is daarbij ook nog eens prachtig vormgegeven.

Het gastland doet ook online wat het moet doen. Met een mooie notering in de top vijf zijn de Fransen online een voorbeeld voor velen. De website is clean en straalt de trots van een organiserend land uit. Hier en daar slaan ze wel iets door. Door de vele gimmicks verliest de site soms aan nationale kracht. Het potentieel is er, maar het komt er nét niet uit. Eigenlijk net zoals het Franse elftal op het veld.



Op het veld hield het spel niet over, online ziet het er stukken beter uit. Wel missen we nog een beetje de video content. Maar die Roemenen, die komen er wel. Nu nog op het veld. De focus op andere landen zat er vanaf het begin al in.

Eenzelfde verhaal als voor Roemenië gaat op voor Ierland. Hoewel de Ieren op het veld nog niet veel presteren, laten ze online velen achter zich. De website zit gewoon goed in elkaar. Enige kritiekpunt is de bijna niet te vinden zoekfunctie. Verder klopt het aan alle kanten. 

Een diepe buiging maken we voor de &;voetbaldwerg&; (hoewel?) Wales. Als poulewinnaar weet het land zich te kwalificeren voor de achtste finales en ook online hebben ze het prima voor elkaar. Als klein land laat het ook online grootheden achter zich. Niets meer aan doen, chapeau! Of beter: hat off.

Bij de Italianen ziet het er allemaal mooi uit. Goede koppies, strakke shirtjes, getrimde baarden en een pracht van een website. Maar waar is de videocontent? Dit is een gemiste kans. Iets teveel detail en gefrutsel, als een diadeem in je haartjes.




Zonder een minuut te spelen is de Noordierse spits Will Griggs nu al onbetwist dé man van dit EK. Door de ongekende;Will Griggs on fire’ viral zette hij de Noordierse fans in vuur en vlam. Minuten gespeeld: 0 - Minuten toegezongen: 270. Toeval of niet, de website van de noordelijke Ieren is helemaal zo gek nog niet. Als we de vervelende balken wegdenken, ziet het er prima uit.

Het spel van de Turken is niet om over naar huis te schrijven, maar online slaan ze een heel behoorlijk figuur. De site biedt de bezoeker veel content. Maar zoeken is moeilijk en eerlijk gezegd, het oogt af en toe bedaagd. Er mag wel iets meer voetbalvuur in. Overall een goede middenmoter, met veel content en helaas toch ook wat flash-dingen.




Tja, wat zullen we zeggen? Het is allemaal redelijk oké. Niet echt actueel en geen video. Voordeel is dat ze het in ieder geval online beter doen dan op het veld. 

;re shit, but your birds are fit’, zong het Engelse vak massaal richting hun Zweedse collega supporters. In één ding hadden ze in ieder geval gelijk: die Zweden bakken er op het veld weinig van. Het kan persoonlijke smaak zijn, maar die blauw-gele combinatie oogt een beetje kinderlijk. De spelers worden straks nog omgeroepen in het stadion zodat hun ouders zich kunnen reppen naar Smaland. Verder ontbreekt er op de site nieuws èn videocontent. We worden er gewoon niet zo warm van. Misschien moeten ze iets met die ‘fit birds’ doen.

Helemaal niets op het veld, maar online is het best netjes. Beetje oostblokkerig, die vormgeving.




Ze doen natuurlijk niet mee, maar omdat Amerikanen het online vaak goed doen, nemen we ze toch even mee. En wat blijkt, je kunt niet overal in uitblinken. Het is gewoon goed, beetje doorsnee. Veel video, en we kunnen moeilijk zoeken. Misschien missen ze toch een beetje het &;voetbal gevoel&;.

Wat zullen we zeggen? Voor sommige landen is de middenmoot een prima prestatie. Belangrijke mensen zitten er ook in het bestuur. Boeiend. En flinke balken voordat je tot de content komt.

Het enige land dat tijdens dit EK niks, noppes, nada aan punten wist binnen te slepen, is online al evenmin een hoogvlieger. Van het logo gaan wij Alaaf roepen. Het oogt wat oubollig, weinig passie en weinig actualiteit. Misschien heeft het een reden, er is per slot van rekening ook verdomde weinig te vieren voor die jongens.

Kraak noch smaak bij de Polen. Het is niet veel, maar er is ook niet veel op aan te merken. We worden er gewoon niet echt warm van, ondanks dat ze het op het veld goed doen. Jammer dus, want ze laten hiermee kansen liggen.

Ja we weten, we doen niet mee. Maar is dat een reden dat de KNVB-website er ook nog eens niet uit ziet? Zijn we dan mooi klaar mee! De layout staat schots en scheef. Visueel zit het slecht in elkaar, het is een ratjetoe. Waar komen toch die irritante scheve lijnen vandaan? We missen videocontent. We voelen het gewoon niet. Hier worden we alleen maar zenuwachtig van. Een tip, bekijk de website op je mobiel. Dan valt het nog een beetje mee en wordt de site veel lekkerder. Wij dachten dat Nederlanders "less is more" in de genen hadden. Kom op dames en heren in Zeist, dit moet echt beter!

Saai en suf. Het voelt aan als Opel, lekker burgerlijk. Kan het nog grijzer? Misschien houdt gemiddeld Nederland hiervan, lekker veilig een grijs/zilver metallic autootje, goede restwaarde. Wij niet. Wij willen lol en nu leven. Niet straks. Brrr. Dit is echt helemaal niets.

Als de site van de Oostenrijker slecht is, dan is die van de Zwitsers nog slechter. Hoe kan een land dat het op het veld zo goed doet online zo falen? Het logo lijkt trouwens op dat van een Chinees restaurant.

Hoe krijg je dat nou voor elkaar? Om met zo’n team, zoveel succes, in een land met zoveel voetballiefde, zo’n rampzalig slechte website te maken? Hoe haal je het in je hoofd! Zoveel fans, zoveel geld. En dan is dit het eindresultaat? Ga je schamen! Wij raken ervan in de war.

Zowel op als buiten het veld presteren de Portugezen ondermaats. Met de hakken over de sloot overleven zij de groepsfase. En de website lijkt ook helemaal nergens op. Zou het een iberisch gevoel voor design zijn? Dezelfde scheve lijnen als bij de KNVB. Zijn er soms nieuwe ipads met een parallelogram-vormig beeldscherm op de markt waarvoor dit ideaal is? Een grote puinhoop. We hopen op beterschap. In de volgende ronde, en na het EK ook met de website. 

Doe dan geen site, maar haal dit gedrocht uit de lucht. Ze zijn wel de eerste die met een &;vrouw op een bal&; komen. Dat hadden we nog niet gezien. Een zwaktebod.

Hallo 1995, de dubbele ISDN inbellijn wil haar website terug! We weten best dat retro en 8-bit best cool is, maar niet hier. Eigenlijk is het in en in triest dat het land dat ons nekte in de kwalificaties, zo’n belachelijk slechte website heeft. Maar ondertussen halen ze wel de achtste finales.

 




REMARK: Social War meet de kracht van social media engagement bij meer dan 70 fashion merken. Het meet het actuele aantal fans op Facebook, Twitter, Instagram, Snapchat en YouTube. Daarbij monitoren wij het engagement die merken met hun achterban hebben. Dit betekent dat de kracht, impact en kwaliteit van de verschillende merken gemeten kan worden en de impact hiervan tussen grote en kleinere merken vergeleken kan worden. Het is goed om te weten dat kleinere merken soms beter presteren dan gigantische mainstream merken.

Advertentie
advertisement

Plaats als eerste een reactie

**Bold** _italic_
Uw emailadres wordt uitsluitend gebruikt om mogelijk contact met u op te nemen naar aanleiding van uw bericht en is alleen zichtbaar voor de redactie.
Advertentie