Premium

Forse groei betaalde digitale oplage Volkskrant en NRC Handelsblad

Dat blijkt uit de NOM-cijfers van de periode tweede kwartaal 2016 tot en met het eerste kwartaal 2017.    

De landelijke dagbladen daalden allemaal in totaal betaalde printoplage. Nog steeds daalt De Telegraaf relatief het hardst in print, gevolgd door AD.

De printoplages (Totaal Betaalde Gerichte Oplage)
De Telegraaf (TMG) 373.351 (408.191) 
AD (Persgroep) 311.723 (332.789)
de Volkskrant (Persgroep) 215.409 (222.471) 
NRC Handelsblad (NRC Media) 134.191 (140.586)
Trouw (Persgroep) 87.819 (89.600)
Het Financieele Dagblad 46.134 (46.789)
Het Parool (Persgroep) 42.780 (46.025)
Reformatorisch Dagblad 42.502 (43.370)
nrc.next (NRC Media) 26.149 (27.350)
Nederlands Dagblad 20.128 (22.334)

Tegenover de daling in print, staat voor bijna alle dagbladen een stijging in digitale oplage. De Volkskrant is daarbij de koploper, gevolgd door NRC Handelsblad. Beide dagbladen zien de digitale oplage fors toenemen. Dat geldt ook voor De Telegraaf en FD. AD weet minder snelle groei te bewerkstelligen. Wel bleek eerder dat AD in bereik (samen met de regiokranten vormt het dagblad ADR) De Telegraaf inmiddels heeft ingehaald 

Digitaal replica (Totaal Betaalde Gerichte Oplage)
de Volkskrant (Persgroep) 90.894 (78.294) 
NRC Handelsblad (NRC Media) 70.935 (49.082)
De Telegraaf (TMG) 46.188 (39.160)
AD (Persgroep) 34.492 (33.686) 
Het Financieele Dagblad 30.067 (21.028)
Trouw (Persgroep) 22.470 (18.636)
nrc.next (NRC Media) 17.501 (14.757)
Het Parool (Persgroep) 13.739 (10.187)
Nederlands Dagblad 4.902 (4.715)
Reformatorisch Dagblad 4.531 (4.563)

Metro
Het enige overgebleven gratis dagblad Metro (TMG) heeft de totaal verspreide oplage verder zien afnemen van 425.846 naar 376.728 exemplaren.

De cijfers van de tijdschriften staan hier.

premium

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen lezen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Advertentie