Groei ‘mobiele’ Sinterklazen en Kerstmannen?

'Mobile commerce blijft groeien , maar slechts een klein gedeelte van de markt durft te investeren in mobiele marketing,'

Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
adformatie

December, dé maand die rood omcirkeld staat in de agenda’s van kinderen, marketeers en retailers. Volgens berekeningen geven gezinnen gemiddeld 281 euro uit aan decembercadeautjes. De moeite waard om als retailer te zorgen dat de site goed scoort op vindbaarheid en gebruikersgemak, ook via de mobiele devices.

Als het goed is hebben de grote webshops alles klaar staan voor de december piek. Waar je een paar jaar geleden nog weg kwam met wat rode bewegende balletjes en de prijs in een cadeautjesbutton, zijn de standaarden in 2014 flink verhoogd. Wie in 2014 wil opvallen en bezoekers op de site wil houden moet zorgen dat zijn site benaderbaar en te gebruiken is met smartphones en tablets. Daarnaast zal de retailer ook de mobiele consument naar zijn of haar online winkel moeten lokken, dus zal er ook geïnvesteerd moeten worden in mobile advertising en marketing.

Uit de markt horen we dat steeds meer online aankopen worden gedaan via webshops en apps die bezocht worden met mobiele smartphones en tablets. 64% Van de mobile shoppers geeft zelfs aan meer te gaan uitgeven dan vorig jaar. Uit onderzoek van verschillende telecomproviders blijkt dat het mobiel datagebruik in een jaar tijd met 53% is gestegen. Dit betekent ook dat websites vaker met mobile devices worden bezocht. Door deze cijfers zou mobiele optimalisatie toch dikgedrukt in de agenda van de retailers moeten staan, zou je zeggen. Helaas concludeert ook Forrester Research dat ‘mobile’ nog steeds strategisch onderschat wordt, een trend die we helaas ook in Nederland terugzien.

Gemiste kans?
Volgens ClickZ besteedt een gemiddelde retailer slechts 5% van hun marketing budget aan mobile, iets wat in Nederland naar mijn idee een stuk lager ligt. Dat is verrassend aangezien consumenten ruim 50% van hun vrije tijd een mobile device gebruiken. Uit een mobile check door MobileMarketing.nl, in opdracht van MediaBunker, blijkt zelfs dat 34% van de top-50 adverteerders hun corporate site nog niet voor mobiel heeft geoptimaliseerd.  De meeste marketeers zijn redelijk voorzichtig wat betreft het gebruik van mobile marketing en dat terwijl er toch relatief veel goede mobile marketing cases beschikbaar zijn. Tegenwoordig wordt namelijk bijna alles volledig doorgemeten, van click naar werkelijke verkoop of download. Maar zo te zien is het de spelers in de mobile marketing en advertising markt nog niet gelukt om de marketeers hiervan te overtuigen. Een gemiste kans voor beide partijen.

Innoverende retailers
&;Aangezien mobiele aankopen exponentieel blijven groeien, maar slechts een klein gedeelte van de markt durft te investeren in mobiele marketing, biedt dit retailers die het aandurven een kans om significant marktaandeel te veroveren&;, zegt Mark Lavelle (eBay). Ik verwacht zelf ook dat innoverende retailers die bereid zijn om voor Sinterklaas en Kerst in mobiele marketing te investeren, voordat hun conservatieve concurrenten dit doen, hiervoor worden beloond. Er ligt in Nederland een enorm potentieel op te rapen op mobile gebied. De consumenten zijn er al, nu de adverteerders en de retailers nog.

Dit jaar groei mobiele Sinterklazen en Kerstmannen?
Op de Mobile Marketing Summit zei Ori Carmel (Twitter): &;Er zijn twee verschuivingen gaande. De eerste is dat consumenten verschuiven van pc’s en laptops naar mobiele devices. Dit heeft impact op de hele industrie, want de consument ziet de producten op een andere manier: via zijn of haar vingers. De tweede verschuiving heeft te maken met het benutten van ‘Het Marketing-Moment’.  De Marketing Momenten, zoals gedefinieerd door Twitter, zijn onderverdeeld in vier categorieën: gepland, spontaan, grote evenementen en alledaagse momenten.  De selfie van Ellen DeGeneres bij de Oscars is een voorbeeld van een groot evenement een succes nog groter kan maken.

Wanneer retailers deze categorieën begrijpen en ze leren gebruiken in combinatie met frisse en onderhoudende content, dan kunnen retailers zich opmaken voor een enorme voorsprong op de concurrenten. De decembermaand is zo’n type event. Natuurlijk wordt door de zwarte pieten discussie voorzichtig omgesprongen met marketing, maar iedereen weet dat er in december toch echt gescoord zal moeten worden. Retailers in de speelgoed en filmindustrie begrijpen dit al, maar ook voor andere branches ligt hier een grote kans. Ik ben dan ook benieuwd wat er deze maand gaat gebeuren en wat het aandeel is qua verkopen via de mobiele telefoon, laten we hopen dat Sinterklaas en de Kerstman ons dit jaar echt gaat verrassen!

Advertentie
advertisement

Plaats als eerste een reactie

Advertentie