Kunnen gadgets het medium film veranderen?

De Google Glass, de Oculus Rift en de Kinect. Nieuwe innovatieve gadgets die de aandacht trekken. Maar kunnen ze ook het medium film veranderen? Misschien de Panono wel, een ogenschijnlijk onbelangrijke gadget. Maar wat als we hem één stapje verder trekken?

Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
adformatie

Door: Bas Welling

Jaren terug zag ik een commercial van Vodafone over een meisje die in de bus zat. Haar emotie veranderde steeds. Ze moest lachen, ze griezelde en was tot tranen geroerd. Toen bleek dat ze op haar mobieltje films aan het kijken was. Vodafone vertelde dat dat natuurlijk nog niet mogelijk was, maar wie weet wat de toekomst ons kan brengen... Yeah right, dacht ik. Maar het bleek sneller waarheid te worden dan ik ooit had kunnen denken.

Bij de introductie van een nieuwe gadget kijk ik doorgaans graag de kat uit de boom. Voor je het weet zit je met zo’n eendagsvlieg opgescheept. Maar zodra er iets gelanceerd wordt dat het medium film een nieuwe dynamiek kan geven, ontdekken we het bij Wefilm graag als eerste. Zo passeerde een tijdje geleden de Panono mijn human spamfilter. Een bal die prachtige 360-graden foto’s maakt, simpelweg door hem in de lucht te gooien. De 36 camera’s tonen niet alleen wat er vóór de bal gebeurd, maar ook wat er boven, achter of onder de bal plaatsvindt. Middels een crowdfunding-traject werd er in minder dan 2 maanden ruim een miljoen dollar opgehaald.

Laatst zaten we voor een project te denken over de ultieme secondscreen ervaring tijdens een voetbalwedstrijd, en of zo’n 360-graden bal daar niet leuk voor zou zijn. Mijn broer kwam met het idee om het één stapje verder trekken. Wat zou er gebeuren als we fotocamera’s simpelweg vervangen door filmcamera’s? En wat als we deze filmcamera&;s zo op elkaar afstellen dat ze altijd de horizon blijven filmen, ongeacht hoe snel hij draait - ze nemen het razendsnel van elkaar over en stabiliseren zo het beeld. En wat als we deze techniek in díe bal verwerken die wereldwijd het meest aanzien heeft: de voetbal.

Het leek ons een mooi idee. Op je TV een spannende wedstrijd kijken, en op je second screen kijk je naar de wedstrijd vanuit een ander perspectief: point-of-view bal. Als hongerige leeuwen jagen alle spelers op de bal, op de camera, op jou. Stel je eens een kopbal in slowmotion voor met deze techniek. De camera vliegt op een groep spelers af. Met verbeten koppen springen ze in de lucht, richting de camera. De hoogst springende ramt z’n bezwete hoofd tegen de camera en we vliegen de goal in. Terwijl we vliegen kun je met je pijltjestoetsen 360-graden rondkijken en bepalen wat je ziet en vanuit welke hoek. Daar kan de NOS niet tegenop met z’n cranes.

Ok, er zijn nog wel wat stappen te nemen voor deze onbreekbare, vederlichte, stabiliserende camerabal een nieuwe dimensie aan de sportwereld kan geven. En we moeten de FIFA ook nog even zien te overtuigen. Maar soms zijn er van die gadgets die keihard aanslaan, zonder dat je het verwacht. Toen ik die commercial zag waarin werd verkondigd dat we in de toekomst films gingen kijken op onze mobiel, zag ik dat ook in geen lichtjaren gebeuren en dook ik weer in mijn high-score poging van Snake. 

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie