Mobiel is dood, lang leve de mobiel! (Visie Mobile 2015)

Hans Caspers (Semilo) spreekt zijn verwachtingen voor komend jaar uit.

Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
adformatie

Ongeveer een jaar geleden schreef ik dat we beter kunnen spreken van het decennium van mobiel in plaats van ons elk jaar af te vragen of aankomend jaar echt het jaar van mobiel gaat worden.

Nu kunnen we melden dan mobiel dood gaat.. ‘Dood?’ hoor ik je denken? In het jaar dat bij veel uitgevers het verkeer vanaf mobiele devices dat van desktops oversteeg? In het tijdperk dat de televisie tot second screen verworden is? Dood?

Laat ik het wat nuanceren dan: Het separaat inzetten van mobiele advertentiecampagnes is dood.. beter?

Adverteerders zijn namelijk op zoek naar het juiste moment, umfeld en locatie om consumenten te bereiken. Mobiel is daarin een van de kanalen, net als tablets, desktops, televisie, outdoor en in toenemende mate wearables. Als adverteerder moet je gaan focussen op het inzetten van campagnes waarbij je het beste haalt uit elk kanaal en het geheel elkaar versterkt. Door verschillende kanalen separaat in te zetten zal het resultaat suboptimaal zijn.

Zo komt de convergentie van mobiel en desktop in 2015 op een punt dat adverteerders kunnen gaan plannen naar een consumentenbehoefte en niet naar een device. Het is de automatisering van media-inkoop die geïntegreerde cross-channel campagnes mogelijk maakt. We hebben het dan overigens niet enkel over desktop en mobiel of over display advertising. Elk kanaal (bijvoorbeeld abri’s en billboards maar ook radio) dat digitaliseert speelt mee en elke vorm (display, audio, video, native) is in te zetten.

Dus, mijn voorspellingen voor 2015 (en verder):

1. Responsive formaten nemen een vlucht
Het maakt niet zozeer uit op welk device je een potentiële klant bereikt, als je hem of haar maar effectief bereikt. Responsive formaten zullen daarvoor vaker worden ingezet.

2. Mobiel adverteren gaat programmatic, ook voor native en video
Handmatige inkoop van mobiele campagnes is uit de tijd. Mobiel leert van de ontwikkeling die desktop advertising heeft doorgemaakt de afgelopen jaren en volgt in sneltreinvaart het programmatic pad. Ook native en video is programmatic op mobiel in te zetten.

3. 1+1=3
Single-focus campagnes zullen bestaan maar blijven minder effectief. Inzet van meerdere kanalen zorgt voor een versterkend effect, mits logisch in de beleving van de consument en goed uitgevoerd natuurlijk.

4. Adverteren breidt zich uit tot wearables en home-devices
Ik denk niet dat je Hue lampen je het logo van je favoriete automerk zullen laten zien en je Nest brandmelder je informeert over de aanbiedingen in de lokale supermarkt. Maar sta niet gek te kijken wanneer push-meldingen op smart wearables en de displays van je connected home-devices je in de toekomst zullen ‘helpen’ bij het nemen van bepaalde beslissingen.

Hans Caspers is oprichter van .

 

Advertentie
advertisement

Plaats als eerste een reactie

Advertentie