'Mobiele bureaus positioneren zich belabberd'

Eind vorig jaar kwam ik met het opmerkelijke nieuws dat 58 procent van de mobiele bureaus in Nederland zelf geen voor de mobiel geoptimiseerde website hebben, terwijl zij wel merken trachten te overtuigen om mobiel te gaan. Het 'eat your own dogfood'-principe wordt nog niet door elk mobiel bureau onderkend.

Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
adformatie

De meeste van ontwikkelen apps en mobile sites voor merken om bepaalde marketing doelstellingen te behalen, maar wat doen mobiele bureaus aan hun eigen marketing?
Veel mobiele bureaus konden de laatste jaren meestal makkelijk aan tafel komen bij de meeste merken. In veel gevallen werden zij zelf benaderd en bij veel bedrijven was je het eerste mobiele bureau dat aan tafel zat met de marketing manager of directeur.

Ondanks dat de mobiele industrie komende jaren een groei markt zal blijven is mobiele industrie door de 'mobiele goud koorts' enorm uitgedijd. Door het enorme aantal mobiele bureaus is elk merk wel zo'n beetje aangetikt door een of meerdere mobiele bureaus. De concurrentie lijkt soms zelfs harder te groeien dan de markt zelf. Uiteraard is het leveren van kwaliteits producten en een goede services essentieel en helpt een goed klantenportfolio ook goed, maar is het voldoende om je bureau in de picture te spelen bij de marketing manager?

Ondanks dat er zo'n 250 mobiele bureaus in Nederland zijn is het opvallend dat marketing managers die ik spreek met moeite twee mobiele bureaus kunnen noemen. De verschillen hierin zijn vaak enkel gelieerd aan prijs of de klanten waar zij voor hebben gewerkt. Opmerkelijk is dat niet het 'specialisme' als differentiatie wordt genoemd. Kortom: veel bureaus profileren zich niet actief en positioneren zich belabberd.

De bureau's die vaak door marketing managers worden genoemd (zoals Icemobile, Service2Media, Sharewire) hebben meestal veel en tijd en energie gestoken om hun bedrijf tijdens oa events te profileren middels sessies, presentaties en stands. Daarnaast hebben zij voor hun PR en marketingcommunicatie een manager of een extern bureau. Uiteraard is dit niet voor elk mobiel weggelegd, maar het is wel goed om eens na te denken hoe je je bureau differentieert van het enorme aantal concurrenten, hoe je gezien en vooral gevonden wil worden en wat je specialisme is (bijv. Design, Augmented Reality, Second Screen, QR of mCommerce).

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie