Nederlandse topbestuurders laten zich steeds meer in media zien

Publistat herhaalt onderzoek uit 2010 en ziet dat ceo's in 2020 uiteindelijk zo'n 50% vaker in media zijn te zien.

DSM-topman Feike Sijbesma bij Buitenhof in februari van dit jaar

Nederlandse topbestuurders hebben de afgelopen tien jaar de hun schuilplaatsen verlaten. Ze laten zich vaker interviewen in de media en worden vaker gequote. Dat blijkt uit onderzoek van Publistat, dat zowel in 2010 als dit jaar de zichtbaarheid van ceo’s.

Het onderzoek richt zich op de passieve zichtbaarheid en de actieve, zoals interviews, quotes en opiniestukken in landelijke dagbladen en nieuwsprogramma's en talkshows op radio en tv. Onderzocht werd het mediagedrag van de ceo’s van Aegon, ASR, ING, DSM, Heineken, Philips, Shell en Unilever

Hoewel in 2020 alleen de eerste 9 maanden werden onderzocht, bleek dat er al 38% meer interviews en artikelen met ceo’s verschenen dan in 2010. Dat zou oplopen tot zo’n 50% dat als die lijn wordt doorgetrokken.

Advertentie
advertisement

Uitschieters zijn de topmannen van Philips en ING. Zo geeft Frans van Houten (Philips) in het begin van de coronapandemie verschillende interviews. Bij Ralph Hamers ging het vooral om afscheidsinterviews in zijn laatste week als bestuursvoorzitter van ING.

Alleen Philips en DSM op tv

Ook op tv laten de hoogste bazen zich meer zien, maar wel alleen die van Philips en DSM.  Frans van Houten van Philips en Feike Sijbesma van DSM waren in talkshows aanwezig en ook in Buitenhof voor vraaggesprekken;  Sijbesma sprak over duurzaamheid bij zijn afscheid van DSM, Van Houten vertelde over de transformatie van Philips en (dividend)belastingen.

Ook in 2010 waren Philips en DSM te gast bij Buitenhof. Toenmalig ceo Kleisterlee bij zijn afscheid van Philips en, jawel, weer Sijbesma van DSM met een pleidooi voor industriepolitiek. In zowel 2010 als in 2020 kiezen de ceo’s van de zes andere ondernemingen niet voor actualiteitenprogramma’s en talkshows.

Een opvallende verschuiving in mediaoptredens is er op de radio. Waar ceo’s in 2010 voornamelijk te horen waren in het Radio 1 Journaal, zoeken ze nu veelvoudig BNR.

rtv

Vooral aandacht vertrekkende ceo

Zowel in 2010 als 2020 waren er bestuurswissels. Dit levert de nodige publiciteit op. In 2020 42% meer met maar liefst vier ceo’s die worden opgevolgd. Opvallend is dat het vooral de vertrekkende ceo’s zijn die actief in het nieuws komen met afscheidsinterviews in dagbladen en op radio en TV. De nieuwe ceo’s worden vooral beschreven in profielen en analyses.

Ceo’s zijn in 2020 vaker zichtbaar met maatschappelijke thema's als duurzaamheid en maatschappelijk verantwoord ondernemen. In de eerste negen maanden van 2020 komen de acht ceo’s 48 keer in het nieuws, dat is 48% vaker dan hun voorgangers in het hele jaar 2010.

In Het Financieele Dagblad (16-6-20) stelt Unilever-topman Alan Jope dat ‘terwijl de wereld te maken heeft met de verwoestende gevolgen van de coronapandemie en worstelt met ernstige problemen van ongelijkheid, we niet mogen vergeten dat de klimaatcrisis nog steeds een bedreiging vormt voor ons allemaal’.

Bedrijfsresultaten is het belangrijkste onderwerp waarmee ceo’s nu zichtbaar zijn. Dit is geen verassing, want presentaties van kwartaal- of jaarcijfers zijn natuurlijke momenten waarop een bedrijf en ceo naar buiten treden.

zichtbaarheid naar onderwerp

Plaats als eerste een reactie

Advertentie