Ook voortbestaan Reclame Code onzeker

Het voortbestaan van de Stichting Reclame Code is hoogst onzeker. Voorzitter Herman Bruggink heeft dat gisteren meegedeeld.

Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
adformatie

De stichting krijgt steeds moeizamer bijdragen los bij brancheorganisaties. ‘Een andere financiering was al langer nodig, maar het begint nu echt te kraken,’ aldus Bruggink. De stichting zegt ongeveer 0,9 miljoen euro per jaar nodig te hebben om het werk goed te doen. Een verzoek aan de overheid ligt niet voor de hand, vindt voorzitter Bruggink. ‘Als advertentiebranche doen we liever aan zelfregulering. Als de overheid zou meebetalen, wordt het al gauw wetgeving,’ verwacht Bruggink, die wel opmerkt dat zijn commissie de overheid veel juridische kosten bespaart. Bruggink heeft ondernemingsorganisatie VNO-NCW gevraagd mee te denken. Het streven is dat alle adverterende bedrijven een kleine contributie gaan betalen.

Felix Cohen, directeur van de Consumentenbond en tevens secretaris van de Stichting Reclame Code, stelt echter in Het Financieele Dagblad: ‘Er is één club die alle Nederlandse adverteerders kan vertegenwoordigen, dat is VNO-NCW. De ondernemersorganisatie heeft de mond vol over zelfregulering en voert waarden en normen hoog in het vaandel, maar geeft nu niet thuis.’ Cohen vreest een verruwing van de reclames als de Reclame Code Commissie verdwijnt. Deze behandelt jaarlijks ruim 2.000 klachten. Bij de stichting werken acht personeelsleden.

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie