Premium

Pornorel bij ProRail brengt woordvoerder Andy Wiemer niet in verlegenheid

‘Ik reageer graag menselijk in plaats vanuit een soort “corporate jasje”.’

Andy Wiemer eerder voor de camera's van RTV Drenthe

ProRail kreeg deze week te maken met een rel waar het toch echt even over zijn lijn van woordvoering moest nadenken. Via GeenStijl kwam donderdagochtend het nogal pikante nieuws naar buiten dat een medewerkster op haar laatste dag het hoofdkantoor van ProRail, de Inkstpot, had gebruikt voor het ‘schieten’ van een pornofilm. Hoe reageer je daarop?

Andy Wiemer, woordvoerder van ProRail, deed dat uit het boekje, onder meer tegenover het AD. Hij is persoonlijk en laat de journalist weten hoe verrast hij is door de hele kwestie, en hij blijft in zijn antwoorden licht van toon: ‘Binnenkort is het Open Monumentendag (…), dat biedt een ander inkijkje dan dit’.

Advertentie
advertisement
Dit is geen alledaags een onderwerp waarover je het woord voert. Hoe kwam het nieuws tot je?
AW:

‘Ik zag ineens een artikel op GeenStijl staan. Zoals in het artikel in het AD staat, ik ben niet vaak sprakeloos, maar nu even wel… Dit had ik nog nooit meegemaakt.’

Hebben jullie direct bepaald wat de reactie zou zijn of heb je dat overgelaten aan het moment?
AW:

‘Dat laatste, De woordvoeringlijn is spontaan tot stand gekomen. Ik ben sowieso geen fan van het in de verkramping schieten en reageer graag menselijk in plaats vanuit een soort ‘corporate jasje. Ik merk ook dat de journalisten die bellen eerst even peilen hoe we in dit verhaal staan.’

De beelden uit 'De inktpot' het iconische bakstenen hoofdkantoor van ProRail
De beelden uit 'De inktpot' het iconische bakstenen hoofdkantoor van ProRail
AD-stuk met reactie Andy Wiemer
AD-stuk met reactie Andy Wiemer
Daar speel je op in?

‘Ja, ik vertel ze dat we het echt wel serieus nemen, onderzoeken wat er is gebeurd en wat we kunnen doen, maar dat we tegelijkertijd ook relativeren. Ik maak het altijd wat luchtig. Op dat moment schieten ze al snel in de lach.’

Je bent niet bang dat die luchtigheid tegen jou en ProRail wordt gebruikt?
AW:

‘Nee, dit soort momenten moet je niet zien als bedreiging voor je imago, maar juist als kans om te laten zien dat je gewoon een tof bedrijf bent. Ook al hoort het maken van dit soort video’s daar natuurlijk niet bij…’

Jullie monitoren het sentiment in media en onder publiek natuurlijk. Wat zag je daarin?

‘Dat het inderdaad vrij luchtig werd ontvangen’

Je bent wel de hoofd woordvoering Pikante Zaken bij ProRail valt me op.
AW:

‘Haha, ja dat kun je zeggen. We hadden eerder al het mondkapjeslogo op stations, vlak na het uitbreken van de coronapandemie. Als je het ondersteboven bekeek leek het op een piemel. Een journalist belde me hierover, bloedserieus en met kritische vragen. Ik kon m’n lach echter niet onderdrukken, en dat werkte. In plaats van een kritisch artikel, zorgde het voor een licht en luchtig onderwerp in de media.’

premium

Word lid voor € 1,-

Om dit artikel te kunnen lezen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan en betaal € 1,- voor de 1e maand.

Ja, ik wil lid worden

Plaats als eerste een reactie

Advertentie