Premium

PR-bureau Mediatic duikt nadat het betrapt is op misleidend persbericht

'Het artikel was zo scherp van toon, dat we besloten niet gequote te willen worden in het stuk.’

De site van Nieuwscheckers met het bericht over Mediatic
Nieuwscheckers.nl

PR-bureau Mediatic is eind vorige week onder vuur komen te liggen van Nieuwscheckers.nl , een onderdeel van de opleiding Journalistiek en Nieuwe Media van de Universiteit Leiden. Dit is de claim nagegaan van een persbericht van Mediatic met de kop: 73 procent jonge mannen wil geen vrouw als baas. Het persbericht scoorde goed en werd overgenomen door media als het AD, LINDAnieuws en Hart van Nederland.

Vraag niet gesteld

Maar er klopte niks van de kop, zo concludeert Nieuwscheckers. ‘Er is geen helemaal geen vraag gesteld of respondenten een vrouw als baas willen’, schrijft het. ‘Wel of ze liever voor een man of een vrouw werken. Wie als antwoord geeft ‘een man’, zegt daarmee niet dat hij of zij níet voor een vrouw wil werken.’ Nieuwscheckers ging naar het bureau toe dat het onderzoek had verricht, Kien, dat toegaf dat de kop nogal bezijden de waarheid is: “Hadden wij het persbericht ter controle gehad, dan zouden dat zeker aspecten zijn waarop wij onze klant hadden gewezen.”

Geen toelichting mg geven

Opvallend is de reactie van Mediatic dat de publiciteit voor het onderzoek deed en verantwoordelijk was voor het persbericht. Het beperkte zich tot het - in pr-termen – dodelijke: geen commentaar. De tactiek van het duiken en hopen en dat het overwaait. Ook opdrachtgever Pay for People weigerde toelichting te geven. Des te opvallender is het dat Mediatic zelf de dag erop nog wel even op zijn eigen site aandacht besteedt aan de kop. ‘We hebben gemerkt dat er onduidelijkheid is ontstaan over de representativiteit van het onderzoek’, schrijft het. En: ‘We hebben inmiddels uitgezocht waar het bij dit bericht is misgegaan en hebben geconcludeerd dat de kop van het bericht dit keer inderdaad te stevig is aangezet. In de toekomst zullen wij qua formulering nog kritischer zijn zodat er geen misverstanden of onduidelijkheden kunnen ontstaan over de interpretatie van de onderzoeksresultaten.’

Ook dit klopt niet'

Adformatie vroeg Mediatic waarom het niet heeft gereageerd op de kritiek uit het factcheck-ondezoek. Directeur Dennis Mensink laat weten dat het ‘veel contact’ heeft gehad met de journalist. ‘We hebben uitgelegd hoe het persbericht tot stand is gekomen, en dachten hem daarmee te hebben geholpen. Vervolgens was het artikel dat onze kant op kwam alsnog zo scherp van toon, dat we besloten niet gequote te willen worden in het stuk.’

Universitair docent Alexander Pleijter van Nieuwscheckers betwist dit en stelt dat hij weinig medewerking van Mediatic kreeg. Alleen het persbericht was beschikbaar, stelt hij, Medatic weigerde volgens hem uit te leggen hoe het tot stand is gekomen. Pleijter: ‘Op mijn vragen hielden ze juist steeds de boot af en wilden geen informatie geven. Ook dit klopt dus weer niet.'

premium

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen lezen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Advertentie