ReclameRidders Meesterklas: over opgewonden olifanten en ambachten die verder gaan dan filmproductie alleen

Maurice Wenneker, Dylan de Backer & Joris Kuijpers en Wouter Keijzer gaven een les in filmproductie tijdens de eerste ReclameRidders Meesterklas.

Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
adformatie

door Leon Ragetlie

Vorige week was het zover; de allereerste ReclameRidders Meesterklas, waar 40 jonge creatieven aan deelnamen. De avond vond plaats in een van de zalen van B-Amsterdam. Een ruimte die nog het meest aan een luxe anti-kraak woning deed denken. Onder het genot van pilsjes, nootjes en ambachtelijke cranberry koeken bleek het de perfecte ambiance voor een les productie. De eerste editie kan met recht een succes worden genoemd.

Een viertal meesters hebben hun ervaringen met het produceren van commercials gedeeld. Maurice Wenneker, creatief directeur bij  gaf het startschot. Hij liep stap voor stap het hele productieproces door in een presentatie die elke reclamestudent zou moeten zien. Daarbij schuwde hij geen vaktermen en de nodige voorbeelden. Vooral de making off van de motorcrossstunt voor Philips laat heel goed zien hoe arbeidsintensief het produceren van een commercial kan zijn. Als je het goed wil doen tenminste. Gelukkig druipt het plezier ervan af. Hij gaf ook nog een belangrijke tip mee voor het aanstormend talent; het kiezen van de juiste regisseur is de belangrijkste beslissing die je moet maken tijdens het produceren van een commercial. Hij kan je film namelijk maken of breken.

Bekijk Philips PowerPro Torture Test

Vervolgens was de beurt aan Dylan de Backer en Joris Kuijpers. Creatieve eindbazen bij . Naast het bedenken van ideeën pakken zij zelf ook wel eens de camera op om de boel te regisseren. In een gelikte DDB-gele powerpoint gaven zij 10 waardevolle tips die in geen enkel boekje te vinden zijn. Allemaal adviezen over dingen die je vooral níet moet doen tijdens het schieten van je eerste film. Dingen die zij natuurlijk allemaal wél hebben gedaan. Door schade en schande wijs. Het meest memorabele voorbeeld dat ze gaven was de geile olifant, die als mammoet verkleed de hoofdrol speelde in een spotje voor McDonalds.

Blijkbaar is het helemaal niet verstandig om een olifant, die voor de gelegenheid ergens in Duitsland is gehuurd, een mammoetpak aan te trekken. Daar worden ze nogal geïrriteerd van. En in tegenstelling tot menig mens, kan een olifant bloedgeil worden als je ze maar lang genoeg blijft pushen. Het probleem is dat dat 10 dagen duurt en het dan levensgevaarlijk is om bij zo’n beest in de buurt te komen. Dat werd dus een re-shoot. In Duitsland. Kost tijd en geld. Niet doen!

Bekijk McDonalds - Mammoet

De avond werd afgesloten door Wouter Keijzer van . Een productiestudio gerund door drie mensen met elk hun eigen discipline. Toen zij hun eerste film schoten voor de Coffeecompany dachten ze een Hollywood budget in handen te hebben. Dat viel uiteindelijk tegen toen ze de hele productie ervan moesten regelen. Wouter liet ons zijn creatieve oplossingen zien om de film, geschoten op een 17 meter lange tafel, toch op te nemen. Van een zelfgefabriceerde dolly aan het plafond tot handgeproduceerde elementen in de tafel. En het resultaat mag er zijn. Het werk van FromForm ontstijgt productie tot een eigen stijl die je terugziet in het werk dat ze maken. Bijvoorbeeld in de video de ze produceerden voor de Willem de Kooning Academie.

Bekijk Willem de Kooning - Creating Pioneers

Door de variatie in sprekers en hun eigenzinnige presentaties was er veel te leren, te bespreken en te lachen. Een mooie aftrap voor een terugkerend concept. Op naar de volgende ReclameRidders Meesterklas!

Advertentie
advertisement

Plaats als eerste een reactie

Advertentie