Sjef Kerkhofs over het boek 'Social Media Marketing'

Sjef Kerkhofs schreef, samen met Robbert Gangadin, het boek ‘Social Media Marketing, van strategie naar operatie.’ ‘Vaak blijft de social media strategie liggen.’

Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
adformatie

In 2010 verscheen van jouw hand het boek ‘Social marketing strategie.’ Waarom dit tweede boek?
‘Social media veranderen zo snel, je moet wel mee. Ik ben in 2007 in dit vak begonnen, toen het net in opkomst was. Een paar procent van de bedrijven had nog maar een social media strategie. In het vorige boek ging het vooral over hoe je zo’n strategie kan vormgeven. Wij merken in de praktijk dat veel bedrijven nu wel een soort van strategie hebben , maar moeite hebben die instrumenteel te maken. Wij hebben een sociale media model ontwikkeld om een operationeel kaders te bieden.’

Is dit boek vooral voor bedrijven die actief zijn met social media of voor starters?
‘Voor bedrijven die hun strategie klaar hebben liggen en het niet voor elkaar krijgen. Dit zijn meestal middelgrote tot grote bedrijven. Het is herkenbaar: er wordt een Facebook-page ingericht waar dan een paar updates verschijnen. Verder gebeurt er niets. Dat hoeft niet erg te zijn, maar als het gebeurt omdat er geen operationeel plan is, dan is het niet goed. Datzelfde geldt voor KPI’s die aan social mediastrategieën worden gehangen. Je moet weten wat je wil bereiken en wanneer je dit kunt meten. Een webshop optuigen als je 100.000 likes hebt opgebouwd is vaak helemaal niet zinvol als er niet eerst interactie heeft plaatsgevonden met de fans.’

Wat is een belangrijke tip voor bedrijven hun bedrijf operationeel klaar willen stomen voor social media?
‘We hebben een vier-stappen-model ontwikkeld. Je moet beginnen met een campagne om een netwerk op te bouwen. Dit kan zijn via reclame, e-mail, Facebook, enz. Hiermee wordt een plek gecreëerd voor de content die gemaakt wordt. Dat is stap twee. Hierdoor gaat een bedrijf interactie met de doelgroep aan, stap drie. En de laatste stap is de conversie, dus het behalen van de doelstellingen. Voor iedere stap hebben we uitgewerkt hoe je het kunt aanpakken, dus hoe je paid, owned en earned media kunt inzetten.’

Wat vind jij goede voorbeelden van bedrijven met een goede social media strategie?
‘Mag ik een eigen klant noemen? Remia heeft afgelopen jaar een plaatje van een Facebookcommunity opgebouwd met actieve merkambassadeurs en een geweldig succesvolle samplingactie uitgevoerd. Daar kan ik van genieten! Er is natuurlijk een aantal usual supects zoals KLM en ING die het vooral in customer care heel goed doen. En Lidl heeft binnen kort tijd een enorm netwerk opgebouwd. Toch is het altijd lastig te bepalen hoe succesvol bedrijven zijn, omdat je niet weet wat de doelstellingen zijn en dus de conversie daarop.’

Op donderdag 6 december spreekt Sjef Kerkhofs op het in de Praktijk in Amsterdam. Ook geeft hij donderdag 15 november een tijdens de 24 uur van de Reclame.

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie