Trend 2012: labels voor duurzaamheid verliezen terrein

Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
adformatie

"De belangrijkste standaard voor duurzaamheid is het merk zelf", van Ahold. "Wij als bedrijven zijn bezig ons merk een duurzaamheidscomponent mee te geven."

Na 23 jaar heeft MaxHavelaar/FairTrade nog maar gemiddeld 28 producten met dat label, op een supermarkt vol met 30.000 SKU's (: Milieudefensie). Gaat het dan zo slecht met duurzaamheid in supermarkten? Neen, die ontwikkelt zich stormachtig. Maar dan wel no-label. Of hooguit met een certificering van een onbekend en ongeladen keurmerk.

groeit in volume gigantisch ten opzichte van FairTrade/MaxHavelaar ook òmdat het (met een naamsbekendheid van slechts 6% onder consumenten, ) in feite een B2B-merk is en wil blijven.

Bedrijven als Nike en Nespresso gaan nog weer verder. Zij hebben al zeer geavanceerde, ;s ">eigen MVO-programma's die ze niet door derden laten certificeren. Zij zien in dat ze met een algemeen label zich t.o.v. concurrenten kunnen geven. Bovendien geeft het verduurzamen van een eigen keten deze bedrijven garantie op blijvende toegang tot resources; hun grootste eigenbelang om aan MVO te doen.

Dus als : de algemene consumentenlabels voor duurzaamheid gaan vanaf 2012 definitief het onderspit delven.

Advertentie
advertisement

Plaats als eerste een reactie

Advertentie