Vakantietijd: zes ontstressende campagnes

Enzo's Monthly Motion #19: Travel

De vakanties zijn begonnen. Steeds vaker gaat het in de voorbereidingstijd niet alleen over wáár we dit jaar naartoe gaan, maar hoe? Een selectie van zes campagnes die je maar al te graag in een specifiek vervoersmiddel willen zien.

Advertentie
advertisement

Met de trein

We worden steeds bewuster van onze ecologische footprint. KLM besteedde er onlangs een global campagin aan. Met de trein zit je op een goed milieuspoor. Dat weten ze in onze buurlanden ook.

Der Deutsche Bahn

Je keuze wordt pas (eco)logisch als het ook nog eens tijd én stress bespaart!

De Duitse spoorwegen hebben met Nico Rosberg een winnende combinatie in handen, en gedijen goed in de slipstream van zijn frisse en charmante karakter. Benieuwd hoe lang BBDO Berlin nog uit dit vaatje kan tappen nu Rosberg alweer drie jaar uit de F1-schijnwerpers is gestapt.

Rail Away

Dat je kunt vliegen met Virgin, dat weten we. Maar de Britse dienstverlener zit inmiddels alweer 22 jaar op het Britse spoornetwerk. 

Waar Deutsche Bahn de negatieve aspecten van de concurrentie accentueert, bekijkt zijn Britse broeder het positiever. Aangevuld met a pinch of humor en wat lekkere FX en je hebt een gouden ticket in handen. Concept van Anomaly London en geregisseerd door Keith Schofield.

Met het vliegtuig

Wellicht klinkt het als goedpraten, maar sommige plekken zijn simpelweg alleen bereikbaar met het vliegtuig. Helemaal als je vakantie van korte duur is. Twee vliegensvlugge campagnes:

Kinderlijk eenvoudig

De luchttak van Virgin snapt heel goed dat je als Brit de zomer pas vindt als je het eiland achter je laat.

De positieve argumentatie van de Virgin Rail is nóg logischer als je het hele familiebedrijf in acht neemt. Dezelfde roze bril wordt vrolijk doorgegeven en verrijkt met kinderlijke fantasie en special effects. Concept van Abbott Mead Vickers BBDO. Geregisseerd door Salomon Ligthelm naar een productie van Stink.

Visit earth

Wieden+Kennedy Amsterdam zette de relatief onbekende Russische luchtvaartmaatschappij S7 op de kaart met een VICE-achtige campagne. Het perspectief van onbekendheid werd tot in het extreme doorgevoerd met een verrassende doelgroep...

 

De originele Russische productie was vorig jaar dermate succesvol dat de reeks voor de overige aardbewoners beschikbaar is gemaakt. De hele campagne bestaat uit zes mockumentaries die, naast brand awareness, de morele boodschap uitdraagt dat we in onze handjes mogen knijpen met deze verdomd mooie planeet. Popcorn Brain produceerde de reeks naar regie van Mackenzie Sheppard.

 

Op locatie

We reizen graag ecologisch en comfortabel, maar uiteindelijk gaat het toch om de bestemming. Twee campagnes die je doel dichterbij halen. 

De Onbekende Staten

New York heeft naast de faam een berg aan free publicity in menig speelfilm. Een staat zoals Oregon moet uit een ander vaatje tappen. Gelukkig doen zij dit niet onverdienstelijk.

Naast het hoofdkantoor van Nike in Portland is er vrij weinig bekend van The Beaver State. Wieden+Kennedy verlegt het accent op de rijke en diverse natuur waaraan Psyop een geweldige Japanse animatiestijl aan toevoegde. De 'Only Slightly Exaggerated’ campagne werpt zijn vruchten af met 10 miljoen visits, waarvan 85% organisch. En nog belangrijker: het gaf een enorme impuls aan het toerisme. 

Inside info

Ook al ben je een toerist op vreemde bodem, het liefst wil je leven zoals een local. Airbnb breidde haar pakket uit en serveert nu ook de beste lokale restaurants.

 

Niets werkt zo verduidelijkend als een geïllustreerde infomercial. Jonas Mosesson serveert ons een vloeiende commercial die je raakt in het hoofd én hart. Door de app ‘echt’ te houden toonde Airbnb destijds aan dat het geen concept is, maar een direct bruikbare dienst. Concept van Bokeh.

Ik kan niet wachten tot mijn vakantie begint.
Voor wie ook nog lekker op pad gaat, zeg ik: ‘goeie reis, hoe je ook gaat!’.

Enzo Greco is Motion Director bij Born05.

 

 

Plaats als eerste een reactie

**Bold** _italic_
Uw emailadres wordt uitsluitend gebruikt om mogelijk contact met u op te nemen naar aanleiding van uw bericht en is alleen zichtbaar voor de redactie.
Advertentie