Prexit of Brexit? Waarom Brexit de meest interessante PR case in jaren is

Zelfs de meest doorgewinterde politiek verslaggevers hebben geen idee wat er gaat gebeuren.

Theresa May
Shutterstock

Tekst: Annelies Valk

Een nieuw push-berichtje van de BBC: ‘Brexit divorce deal text agreed by UK and EU negotiators’. Spannend! Volgens velen worden dit de meest intense en interessante weken sinds jaren in Westminster, het politieke hart van het Verenigde Konijkrijk. Om tot een akkoord te komen zijn er nog velen die overtuigd moeten worden; de EU-ambassadeurs, de Europese ministers van Buitenlandse Zaken, het Britse parlement en zelfs Theresa May’s eigen partij.

Chris Mason van de BBC gaf het deze week al eerlijk toe; zelfs de meest doorgewinterde politiek verslaggevers hebben geen idee wat er gaat gebeuren. Ook al tasten de journalisten nu wellicht in het donker – de pers heeft een cruciale rol gespeeld in de weg naar dit push-bericht. Reden voor een uiteenzetting; drie redenen waarom Brexit de meest interessante PR case in jaren is.

1. De campagne; Why Remain?

De dag na de uitslag van het referendum, in juni 2016, was de meest gegoogelde vraag over de Europese Unie ‘What does it mean to leave the EU’, kort achtervolgd door ‘What is the EU?’. Het ‘Remain’-kamp was er niet in geslaagd stemmers te overtuigen van het Europese nut. Daarentegen was het ‘Leave’-kamp juist heel succesvol, met hun partyline ‘We send the EU £350 million a week, let’s fund our NHS instead’. Herhaaldelijk focuste de partij zich op deze (ongefundeerde) bijdrage aan de EU in de pers, wat hielp in herkenning. Door de campagne-bus te beplakken met deze tekst zorgden zij ervoor dat zelfs het beeld in de media een van hun key messages ondersteunde. PR strategie, well executed.

2. De positionering Theresa May

De Britse pers (voornamelijk tabloids) mag graag politici in verlegenheid brengen, het liefst via de voorpagina van de krant. Zo heeft Mrs. May heel veel te voortduren gehad in de afgelopen jaren – van ‘MAYHEM’ als kop tot extreem stereotype/sexistische verhalen over het type schoenen wat ze draagt, en haar dansmoves. Haar dansmoves – who cares zou je denken? Het heeft de gemoederen veel bezig gehouden. Er zijn weinig tot geen media die het echt opnemen voor May, in principe is alles wat ze doet (heel ongenuanceerd) fout. Wat mij eerlijk gezegd stoort – wat wie zou er in die functie wel ‘an easy ride’ hebben? Het is de meest complexe positie in decennia, met grote verdeeldheid en een enorme klus te klaren. Haar volhardendheid is bewonderingswaardig. Het deed mij dan ook echt deugd dat haar spin-doctors afgelopen september tijdens het partijcongres een goeie move maakten. Voor haar keynote speech kwam May het podium op met op de achtergrond ABBA’s ‘Dancing Queen’, en toonde ze haar nogmaals haar signature dancemoves. Briljant. Ze toonde zelfspot, zelfverzekerdheid en bovenal; daadkracht. Deze vrouw is hier om een klus te klaren – please let her do the job. Dezelfde kranten kopte die dag daarna; MAMA MAY-A, ‘Take a chance on her’, en ‘Let’s all dance to May’s tune’. PR strategie, well executed.

3. De oppositie van Boris Johnson

De manier waarop de oppositie van May ruim baan krijgt in de pers is ongelooflijk. Haar voormalig minister van Buitenlandse Zaken, en nu aartsvijand, Boris Johnson is voormalig journalist bij The Telegraph en weet als geen ander hoe hij het PR-spel moet spelen. Nadat hij opstapte als minister trad hij direct weer terug in dienst bij de krant waar hij ooit begon – ditmaal als columnist. Hier ontvangt hij slechts £275.000 per jaar voor. Wekelijks heeft hij de kans om  May’s plannen te ondermijnen, en een groot publiek die smult van zijn woorden. Boris houdt het niet alleen bij zijn column, zo af en toe mag hij ‘vrij spelen’ en wordt een compleet essay van hem gepubliceerd in the Daily Telegraph. PR strategie, well executed.

Pus-bericht

U leest, en denkt wellicht; het Engelse media landschap is totaal anders dan dat in Nederland. En dat is ook zo. Toch zijn er een aantal (universele) PR tricks die het verschil maken, waar we allen wat van kunnen leren.

Wat het volgende push-bericht over de Brexit ons zal brengen, wie zal het zeggen. Maar zoals elk succesvol uitgevoerde PR-strategie; het blijft boeien.

 

Annelies Valk is global brand strategy manager Vodafone 

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie