Premium

Waarom ING kunst toegankelijk wil maken voor iedereen

ING is hoofdsponsor van nieuwe Viktor&Rolf-tentoonstelling in de Rotterdamse Kunsthal.

Foto: Anton Corbijn

Eind deze maand start een nieuwe blockbustertenstoonstelling in de Rotterdamse Kunsthal, gewijd aan het modehuis Viktor&Rolf. De Nederlandse ontwerpers vieren dit jaar hun vijfentwintigjarig jubileum. Het is een logische aanleiding om terug te kijken op de hoogtepunten uit de collecties die ze de afgelopen jaren ontwierpen.

Marc Smulders, verantwoordelijk bij ING voor communicatie en brand activation, zegt dat de bank veel aandacht besteed aan het toegankelijk maken van kunst en cultuur. Smulders: ‘We activeren naast de Kunsthal ook onze cultuursponsorships bij Koninklijk Theater Carré, Rijksmuseum, Leeuwarden Culturele hoofdstad en Unseen. Daarnaast doen wij bijvoorbeeld nog ontvangsten voor relaties bij het Drents Museum, Concertgebouw Orkest, Tefaf en Artis.’

Het idee is dat ING als Nederlandse bank met de leeuw in het logo en oranje als huiskleur een sterk nationaal profiel heeft. Daar past de support bij aan typische Nederlandse iconen, bij voorkeur in de bovenste regionen van het aanbod.

De leidraad bij de keus voor culturele sponsorships is volgens Smulders dat ING graag kunst en cultuur ondersteunt als ze die tegelijk toegankelijk kan maken voor een zo groot mogelijk publiek. In het geval van de Viktor & Rolf tentoonstelling zijn beide elementen ook weer aanwezig.

Om kinderen die gewoonlijk niet zo snel naar het museum gaan om couture te bekijken, ook in aanraking te brengen met cultuur, sponsort ING bijvoorbeeld de Kunstbuzz. Smulders: ‘Zo kunnen driehonderd leerlingen naar de tentoonstelling om kennis te maken met deze Nederlandse mode-iconen.Scholen hebben niet altijd de financiële middelen om museumbezoek mogelijk te maken. Met de Kunstbuzz voorzien wij in die behoefte. Dit zijn kinderen die soms voor de eerste keer in hun leven naar een museum gaan.’

ING krijgt ook iets terug voor de financiële ondersteuning van de Viktor&Rolf -tentoonsteling. Smulders: ‘Speciaal voor de gelegenheid hebben ze een ING-betaalpas ontworpen. Die kunnen klanten via MijnING.nl aanvragen.’ Bezoekers kunnen tevens tijdens de tentoonstelling in een speciale photobooth in de Kunsthal hun passie voor Viktor&Rolf online delen.

premium

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen lezen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Advertentie