The Cinemates: 'gewoon jonge gasten die iets tofs maken'

The Cinemates vertegenwoordigen op 11 april op Adobe Create Now het nieuw film maken.

Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
adformatie

Kelvin Boema (17) en Peter de Harder (19) maken samen filmpjes. Gewoon omdat ze dat leuk vinden. En anderen vinden dat blijkbaar ook leuk, want met hun YouTube-kanaal The Cinemates hebben ze inmiddels meer dan 120.000 volgers. Ook werkten de vrienden, die onlangs van het Groningse platteland naar Amsterdam verhuisden, al voor merken als Sony en Disney. Of, zoals Peter het ooit formuleerde: &;We zitten midden in de revolutie van het nieuwe film maken: jonge gasten die met weinig middelen en weinig mensen iets tofs maken.&;

De heren geven op 11 april acte de presence op de New Creative Meet Up van Adobe Create Now. Adformatie strikte ze vooraf voor een paar snelle vragen.

Wanneer en hoe zijn jullie begonnen?

‘We zijn rond 2005 begonnen met filmpjes maken. Gewoon omdat we ons verveelden. We zijn in Groningen opgegroeid en daar was niet zoveel te doen. Eigenlijk waren we allebei op zoek naar een hobby. Nadat we elkaar op de middelbare school hadden leren kennen, hebben we de handen ineen geslagen. Sindsdien werken we samen.’

De waaromvraag hoeven we niet te stellen, want jullie hebben er zo te zien vooral veel lol in. Andere vraag dan: is het al business?

‘Cinemates is momenteel zeker onze business. Het is echt een day job. We zijn elke dag bezig met het produceren van video&;s, het uitbouwen van het merk en alle zakelijke dingen eromheen. De komende maanden of jaren zullen we daar nog wel mee zoet zijn. Uiteindelijk willen we steeds grotere producties aanpakken en in de toekomst misschien als volwaardig productiebedrijf naar voren treden.’

Speelt technologie voor jullie een belangrijke rol?

‘Jazeker. Zonder technologie - of het nou gaat over software, hardware, camera&;s, programma&;s - zouden we niet kunnen functioneren. Zeker belangrijk dus.’

Jullie hebben al de titel ‘Jongeren van het jaar 2013’ op zak. Welke award zouden jullie nog wel eens in de wacht willen slepen?

‘We zijn niet echt gefixeerd op prijzen. We willen op dit moment gewoon steeds betere video’s maken, voor een steeds groter publiek. Wanneer je 1 miljoen abonnees hebt, ontvang je van YouTube een trofee. Dat zou natuurlijk wel leuk zijn.’

De New Creative Meet Up is een &;invite only event&;, maar de sprekers zijn op 11 april wel te volgen via een -

Advertentie

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Wordt lid van Adformatie!

Wordt lid van Adformatie → Login →
Advertentie