Premium

De impact van wearables op marketing

‘Merken moeten hun communicatie opnieuw uit gaan vinden’

Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
adformatie

De introductie van wearables is volgens veel specialisten‘minder disruptive’ of revolutionair dan smartphones. Volgens hen zijn wearables “voor d’r bij” doordat de meeste smartwatches en –brillen een beperkt aantal functionaliteiten hebben en vaak aangestuurd moeten worden door smartphones. Hierdoor verwachten zij dat de smartphone ook in de toekomst het belangrijkste device gaat blijven.

Wearables mogen inderdaad niet in één zucht genoemd worden met de tablet, phablets en smartphones, aangezien de genereerde data vaak anders is dan de bestaande mobiele platformen. De bekendste wearable mogelijkheden hebben vaak te maken met gezondheidszaken, zoals activity trackers, draadloze weegschalen en bloeddrukmeters. Toch zijn er ook voldoende mogelijkheden voor marketeers om wearables in hun marketingactiviteiten te betrekken.

De huidige smartbril Google Glass is in veel media reeds ‘afgeschreven’ als consumentdevice. Dit komt vooral door de beperkte beschikbaarheid, support en het ‘knullige’ design van Google. De eye-tracking technologie biedt echter wel perspectief voor toekomstige Glass-modellen. Hiermee kan de consument in de toekomst automatisch extra informatie krijgen op zaken waarop zij zich focussed. 

Steeds betere sensoren worden in wearables geïntegreerd, die de lichamelijke (en in de toekomst geestelijke) reactie kunnen ‘tracken’, maar hierop kunnen reageren. De combinatie van reeds bestaande data van bijvoorbeeld Facebook, locatie, geestelijk- en lichamelijk gedrag kan een uitermate interessante cocktail worden voor marketing toepassingen. Een device dat zo dicht op en misschien in de toekomst zelf onder de huid zit kan dan opeens een enorme impact op marketing hebben.

Buiten de privacy issues zullen merken zich opnieuw moeten uitvinden. Dit is niet geheel nieuw; bij apps dienen merken nu ook reeds toegevoegde waarde te bieden om gedownload én gebruikt te worden. Bij de meeste wearables is geen plaats voor lange content stukken en is relevantie nog meer van belang om niet door de consument als ‘intrusive’ te worden gezien. Toekomstmuziek? Nivea wist met hun eigen wearable op Cannes Lions een prijs te pakken.

Zie video:

Meer weten over Wearables? Lees het   

premium

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen lezen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Advertentie