Drukte voor het privacy-klachtenloket

In 2013 kwamen er 200 klachten binnen van consumenten over het (verkeerd) gebruik van persoonsgegevens door bedrijven.

Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
adformatie

Dat is een verdubbeling ten opzichte van 2012.

Het grootste gedeelte van de klachten (173 stuks) betreft de afmeldhyperlink bij e-mail. Vaak werkt de link niet, of is deze niet aanwezig. 

Andere klachten gaan over reclamefolders die bezorgd worden ondanks een ‘NEE/JA-sticker’ op de brievenbus, of foto’s die niet verwijderd kunnen worden op online profielen.

Het Privacy Waarborg, een keurmerk ontwikkeld door branchevereniging DDMA,  ziet erop toe dat bedrijven op een juridisch juiste manier gebruik maken van gegevens van consumenten. 

Consumenten kunnen bij het loket terecht met al hun klachten, vragen en meldingen. Het keurmerk neemt alle klachten in behandelijk. Naleving wordt getoetst door de DDMA Privacy Autoriteit, een handhavingsorgaan dat onafhankelijk van DDMA opereert.

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie