Facebook-actie? Check de richtlijnen!

Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
adformatie

Like, reageer, deel, en maak kans op… Acties als deze zie je veel op . Wat veel marketeers zich niet realiseren is dat dit tegen de richtlijnen van Facebook is en Facebook je pagina hiervoor kan sluiten.

Like ons en maak kans op… Upload je foto in album X of reageer op update Y en wij belonen de leukste met… Like update Z en wij verloten… Acties als deze kom je veel tegen op Facebook-pagina’s, zelfs op die van bekende bedrijven. Waar weinig marketeers rekening mee houden is dat dit tegen de is, en Facebook dergelijke acties kan bestraffen met sluiting van je pagina.

De belangrijkste passage in de Facebook promotion guidelines stelt dat Facebook (pagina)functionaliteit niet gebruikt mag worden als voorwaarde voor deelname of registratie voor een promotie. Het ‘liken’ van een Facebook-pagina of bericht of het plaatsen van een foto of reactie om aan een promotie deel te nemen valt daar dus onder. Facebook controleert dat niet actief maar reageert wel op klachten, bijvoorbeeld van je concurrent.

Het lijkt alsof niets meer kan en mag, maar dat is niet zo. Facebook stelt dat promoties gebruik dienen te maken van canvas page of page tab apps. Dat biedt de mogelijkheid om promoties wel te integreren in een Facebook-pagina, zonder van de functionaliteit van deze pagina gebruik te maken. Voorbeelden van laagdrempelige functies die je in een page tab app kunt integreren zijn: een gebruiker een of meer vrienden laten uitnodigen om ook de betreffende Facebook-pagina te bezoeken, een bericht op zijn/haar Prikbord laten plaatsen, een reactie achter te laten binnen de app, of deze te liken. Al deze acties zorgen voor een viraal effect.

Hoe krijg je dan nog wel , en dus fans? Door relevant te zijn voor je doelgroep, en de juiste mensen naar je Facebook-pagina te leiden. Pas dan zullen zij je ‘leuk vinden’ en willen delen met hun vrienden. Kan je alleen fans krijgen door hun like te belonen, ga dan eerst je relevantie (her)vinden. Meet welke activiteit het grootste bereik, exposure, influence, virality en conversie genereert. En dus ook het grootste effect heeft op je brand awareness, lead generation en customer retention. Riskeer in ieder geval niet dat Facebook je pagina sluit.

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie