Premium

Gouden Loeki-winnaars: ‘Een grap is minder lang houdbaar’

De commercial Buddyhond van KNGF is een atypische Loeki-winnaar. De makers verklaren het succes.

Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
adformatie

De Gouden Loeki 2014 is gisteravond uitgereikt aan de stichting KNGF Geleidehonden en reclamebureau Selmore voor de commercial Buddyhond. De commercial – waaraan door alle partijen belangeloos werd meegewerkt (naast Selmore onder meer Caviar en The Ambassadors) – is een atypische winnaar van de Gouden Loeki. Kijkend naar , voeren leuke, vrolijke, grappige commercials de boventoon. En anders wel de commercials met dubbeldik sentiment (kinderen, dieren). Buddyhond is daarmee vergeleken een heftig werk. We zien een oorlogsveteraan een deel van zijn – levensechte – gevechtservaringen herleven, waarna hij wordt wakker gelikt door zijn buddyhond. Hoe kan het dat zo’n atypische commercial de Loeki wegkaapte voor een hele rij good old humorcommercials? Adformatie vroeg het Jakko Achterberg en Niels Westra, beiden creative director bij het winnende bureau, Selmore.

Hoe keken jullie naar je kansen vooraf aan de verkiezing?
‘We kregen vooraf veel goede reacties van vrienden en “uit het wild”, bijvoorbeeld op twitter. De commercial raakt iets, dus we gingen er met een goed gevoel heen. Tegelijkertijd, de concurrentie was zwaar. We waren vooral bang voor Flappie (Bol.com, Etcetera) en ook voor Albert Heijn (TBWA\NEBOKO), omdat Harry Piekema, de sympathieke supermarktmanager afscheid nam.’

Buddyhond is een atypische winnaar, hoe verklaren jullie het succes?
‘Deze commercial wekt een echte emotie op. Dat blijft je langer bij. Een grap is veel minder lang houdbaar, die commercials krijgen veel sneller een baard. Dat is de reden dat de meeste winnaars van de Gouden Loeki overwegend recente campagnes waren. De tijdgeest speelt ook wel een rol. Mensen hebben meer behoefte aan goed doen, goede doelen, positiviteit, elkaar helpen. Dit soort boodschappen zagen we al steeds vaker in de shortlist van de Loeki’s terugkomen.’

Heeft het optrommelen van een achterban een rol gespeeld bij de winst?
‘Ja, we hebben met Buddyhond een aardige achterban. Het is echt een defensieding, het leeft daar heel sterk. Of dat gisteravond de doorslag gegeven heeft, is niet te zeggen, maar we weten zeker dat het een basis heeft gegeven.’

Buddyhond heeft een prachtige executie. On-Nederlands misschien wel. Hoe hebben jullie dat voor elkaar gekregen?
‘Door op een excellente manier samen te werken met een goede productiemaatschappij (Caviar) en een goede regisseur (Rogier Hesp). Vooraf hebben we samen naar afleveringen van Band of Brothers gekeken om daarvan te leren. Het moest zo echt mogelijk lijken, die heftigheid moet je voelen.’

Was het kostbare productie?
‘Het ziet er duur uit, maar dat is het niet geweest. De kracht van het idee was al voelbaar toen het nog op papier stond. Iedereen heeft belangeloos meegewerkt. Dat budget is ook wel een dingetje voor een goed doel. Om duidelijk te maken dat het geen geldverslindende productie was, hebben we een making-of gemaakt, waarin je kunt zien dat het juist een low cost operatie was. Donateurs moeten het gevoel hebben dat hun geld op de goede plek terecht komt.’

Wat was de grootste hobbel die jullie tegenkwamen in het creatieve proces en in het productieproces?
‘Waar we over twijfelden was het kind dat op het slagveld ligt in de commercial. Je weet van tevoren niet hoe dat gaat vallen. Maar het viel goed en de reacties waren juist – vanuit de hele wereld - heel positief van over de hele wereld. Toen wisten we dat we een goede snaar hadden geraakt.’

Wat vonden jullie zelf van de stand van de Nederlandse reclame, afgemeten aan de Gouden Loeki-top tien van dit jaar?
‘Het werk zou wat ons betreft wel wat internationaler mogen – denk aan de Centaal Beheer en Delta Lloyd-commercials van vroeger - dat zou de Nederlandse reclame wel wat meer aanzien geven. Maar dat vergt natuurlijk ook budget en de budgetten nemen juist af. Je ziet weinig grote executies. Maar we vonden wel dat er veel commercials terecht waren genomineerd. Over een paar hebben we ons wel verbaasd. KLM bijvoorbeeld. Dat maakt heel veel goed werk, maar deze vond ik niet zo bijzonder.’

Denken jullie dat de uitzending van gisteravond  op een positieve afstraalt op de Nederlandse reclamebranche?
‘Ja, want het was een wel een leuke show. De mensen die het gezien hebben die wij hebben gesproken, waren ook wel positief.’

Advertentie
advertisement
premium

Word lid voor € 1,-

Om dit artikel te kunnen lezen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan en betaal € 1,- voor de 1e maand.

Ja, ik wil lid worden
Advertentie