Het is onzuiver van Newcom om Whatsapp met Facebook te vergelijken

Het lijkt niet realistisch dezelfde metrics toe te passen op kanalen die in het leven zijn geroepen voor andere doeleinden.

Deze post is geschreven in reactie op het Nationale Social Media Onderzoek 2016 met de bedoeling de cijfers te voorzien van een ruimere context, en met als doel een discussie op gang te brengen. Het zou zonde zijn als een uitgebreid meerjarig onderzoek als dit met de vluchtigheid van een tweet in de vergetelheid zou raken. Dus doe vooral mee in de comments. Ook goede recente social marketing cases zijn daar welkom.

Kaaskoppen rennen weg
Het rapport start met een wrap up van de 5 highlights van het social media landschap 2015. Daarin valt o.a. te lezen dat Facebook nog altijd groeit maar voor het eerst een daling onder jongeren laat zien. Die kentering was al zichtbaar in 2012/2013 (zie: ). Een andere opvallende conclusie is dat het nut van social media groter is dan de kanttekeningen die erbij zijn te plaatsen. Dat is opvallend omdat medio 2014 al werd dat uitgerekend jongeren eenzamer zijn dan ooit.

I’m so happy
Instagram en andere social kanalen die het vooral moeten hebben van het delen van nagenoeg alleen maar ‘happy slices of life’, voorzien van bijbehorende smileys en andere digitale opfleurende prullaria, zijn verre van representatief voor de hedendaagse maatschappij. Jongeren schotelen de wereld een identiteit voor die niet overeenkomt met hun ware gevoelens. Zo ontstaat een wereldbeeld waarin ‘happy pubers’ die op zolder hun huiswerk doen en zo nu en dan tussendoor hun Facebook checken zich vertwijfeld afvragen of zij nu echt de enige zijn die zo’n triest, miserabel leventje leiden. Nee, selectieve perceptie, of duidelijker nog: selectieve selectie. Geruststellend nieuws: de wereld is geen kermis vol entertainment.

Selectieve selectie: Essena O’Neill en Socality barbie
Twee voorbeelden van personen die een poging hebben ondernomen het tij van de social happy world view te doorbreken. De eerste is Essena, een model dat haar hand er niet voor omdraaide gefotoshopte foto’s van zichzelf te plaatsen. Tot het moment van : ‘anybody who&;s ever Facetuned a selfie or tweeted a humblebrag to mask the vast pit of loneliness inside them knows that social media isn&;t real.’ En verder ‘I found myself drowning in the illusion’, aldus O&;Neill op haar site. Let&;s Be Game Changers. Social media isn&;t real. Vervolgens plaatste ze de niet bewerkte foto’s.
En uit het niets verscheen de in eerste instantie anonieme Socality barbie. Het instagram account stak de draak met de leegheid van de oppervlakkige mens, bedoeld als statement. In de woorden van : ‘Her sharp wit and pitch-perfect satire resonated with viewers, even if some of them didn’t always get the joke—or realize they were the butt of it.’

WhatsApp is het grootste social media platform
Newcom stelt in de meest recente onderzoeksuitgave dat WhatsApp het grootste social media platform is. De vraag is of dat zo is omdat het een messenger is. Gratis bellen maar voornamelijk appen, welke Hollander wil dat nou niet, jong of oud? Maar om dit nu te vergelijken met een platform als Facebook? Die vergelijking voelt onzuiver, het lijkt niet realistisch dezelfde metrics toe te passen op kanalen die in het leven zijn geroepen voor andere doeleinden. WeChat kent een payment service, dan kun je die ook indelen bij e-commerce. En waarom staat Windows live messenger er niet bij? Wordt alles op bereik beoordeeld? Op engagement? Op conversie? Dit kan leiden tot misverstanden en lijstjes die iets suggereren wat mogelijk niet wordt bedoeld, zoals dit overzicht van de . Facebook staat daar net iets boven YouTube. Maar, betekent dat ook dat als je een video breed onder de aandacht wilt brengen dat je al je geld op FB moet inzetten?

 


Bron: Newcom
 

Video
Laten we sowieso eens stilstaan bij video. Onderbelicht, terwijl juist hier de verwachtingen hoog zijn. Periscope, Meerkat, burgerjournalistiek, half Holland kijkt zo ondertussen de halve dag door z’n cameralens. Zoals zichtbaar in de grafiek van Socialbakers is Facebook video groter dan YouTube. Vooral inzetten. De verweving van video is een slimme zet geweest. Maar dat betekent niet dat je YouTube links kunt laten liggen. De embedded links zullen nog altijd rap verschijnen in Google. Vergeet dat niet uit.

Tot slot
Tot zover mijn primaire reacties en aanvullingen. Er zijn nog veel meer onderwerpen waarover een boompje valt op te zetten, zoals de waarde van een goed LinkedIn-profiel versus hoe vaak een LinkedIn-account dagelijks wordt gebruikt. Is dat het meest relevante criterium? Dat sommige kanalen meer volwassen worden hoeft ook geen kwalijke ontwikkeling te zijn. Twitter is ook een meer volwassen medium en past bijvoorbeeld beter bij een real-time aanpak, als aanvulling op een tv-campagne en bij personen met een scherpe of juist vlotte pen.

 

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie