Kop dicht en consumeren

Een beknopte handleiding manipulatie voor aspirant despoten.

Eigenlijk zijn we allemaal een stel meelijwekkende sukkels. Willoos lopend vlees bestuurd door stofjes en impulsen van buitenaf. Confronteer ons vaak genoeg met dezelfde boodschap en we rennen en masse naar de winkel of snijden lachend onze buurman de keel door. Of dat afwasmiddel nou écht langer meegaat of dat die buurman nu écht een bedreiging vormde voor het voortbestaan van de soort …

Het bespelen van grote groepen mensen kent een lange traditie. Vele historische figuren hebben de kracht van propaganda aangewend om hun, vaak illustere, agenda's te verwezenlijken. En zij niet alleen. Reclame maakt gebruik van exact dezelfde technieken.

Zin om zelf wat propaganda te voeren? Hieronder enkele tips om je op weg te helpen of om zelf te herkennen met welke technieken Jan de Reclameman vanuit zijn mindcontrolroom aan jouw touwtjes trekt.

Hoe groter de leugen…
Effectieve propaganda appelleert graag aan angst of het gevoel iets te missen. Hoe groter de leugen, des te eerder we geneigd zijn deze te geloven. "Zo bizar, dat verzin je niet. Dat móet wel waar zijn." Wanneer je iemand in diskrediet wil brengen, refereer dan naar deze persoon met voornaam en slechts één letter van zijn/haar achternaam. Je reduceert iemand daarmee gelijk tot crimineel. Een trucje dat maar al te graag wordt toegepast door bepaalde media. Het is zo subtiel dat je het niet eens doorhebt maar de link wordt onderbewust genadeloos gelegd.


How to: scapegoating
Zit je in politiek zwaar weer? Dan is scapegoating echt iets voor jou. Zet even een groep, waar je toch al niet veel mee op had, weg als de grote boosdoener en al je problemen verdwijnen als sneeuw voor de zon. Niet zo heel lang geleden nog angstaanjagend effectief gebleken in Duitsland. Een techniek die mooi in het straatje past van een zekere Donald T. Op onderstaande manier kan hij zijn diverse fuck-ups eenvoudig wegpoetsen en lastige vragen van dito burgers pareren. Ik zie het voor mij als een massieve mobile-only campagne waarbij getarget wordt op locatie, inkomen en algehele kansloosheid. 

De getoonde banner maakt tevens gebruik van flag waving, waarbij wordt geappelleerd aan nationalistische gevoelens. Ook specifieke kleuren en bijbelse symbolen, zoals duiven en regenbogen, scoren goed.


Verplaats je (gewild óf ongewild) in je doelgroep
Wil je overkomen als een betrouwbaar leider? Trek een rode trui aan en laat je eens fotograferen met kinderen. Het plebs ontwikkelt spontaan warme vadergevoelens. Daarop aansluitend is de plain-folk tactiek erg effectief. Doe alsof je één van hen (je beoogde doelgroep) bent. Iets nodig van het boerendeel van het electoraat? Trek je kaplaarzen aan, hurk bij de dichtstbijzijnde koe en doe alsof je gisteren nog met je blote handen de piepers uit de klei hebt getrokken. Wel voor het oog van de draaiende camera’s natuurlijk!

Associëren kun je leren
Wij van WC Eend adviseren WC Eend’. Wie kent deze slogan niet? Mooi voorbeeld van hoe een instituut of persoon met aanzien wordt ingezet om ons, in positieve of negatieve zin, te beïnvloeden. Deze transfer/association techniek kan ook worden toegepast door b.v. een hakenkruis of ander symbool over een persoon of instantie heen te projecteren. Niet zo netjes, maar een uitstekende manier om mensen onbewust verbanden te laten leggen.

Rolmodellen en mooie mensen daar luisteren we graag naar, beautiful people, al dan niet hormonaal bepaald. Niet voor niets dat "ons" Doutzen een bubbeldrankje aan de man weet te krijgen. Niet te hakken dat spul, maar eenmaal voor het schap in de lokale super twijfel je toch.

"Either you're with us, or you're with the terrorists", aldus George W. Bush. Deze black & white fallacy maakt het leven een stuk overzichtelijker, waarvoor dank. Was alles maar zo simpel! Waarom nog zelf nadenken?

De kracht van de herhaling
Zoals eerder gezegd, blijf de boodschap herhalen, ad nausseam. Iets dat in verkiezingstijd the way to go is. Mede door het eindeloos herhalen van de slogan ‘Let's make America great again’ wist Donald T. het Witte Huis binnen te komen. Een slogan die hij overigens gejat heeft van één van zijn voorgangers, Ronald Reagan. Niet alleen de slogan is gejat trouwens. Donald's creatieve team heeft botweg de complete uiting gekopieerd. De art director heeft op het laatst alleen nog besloten Donald te laten vingerwijzen á la Uncle Sam voor nóg meer urgentie en zeggingskracht. It's amazing.


Mijn favoriete techniek van Monty Pythoneske origine is de zogenaamde Red Herring. Het gaat er bij deze techniek om, middels het gebruik van onlogische argumenten, het gelijk te bewijzen.
Marktplaats: “Deze tweedehands jaren ‘70 diesel maakt dat we de klimaatdoelen zeker niet gaan halen. De kalfslederen bekleding met ijsberenprint is superchill, want wie houdt er nou niet van ijsberen? Koop nu en laat zien dat je pro-ijsbeer bent!"
Laten we afspreken dat we massaal deze techniek in reclame gaan toepassen. Dan valt er nog eens wat te lachen. Alle argumenten van hoe goed, nieuw of maatschappelijk betrokken product x is kennen we nu wel. 

Welke technieken kunnen aanwenden om Donald T’s laatste en ultieme fuck-up te kunnen spinnen? Onderstaande uiting werd nog even snel door een stencilmachine gejast (voor de millennials onder ons: https://nl.wikipedia.org/wiki/Stencil) en en route naar Noord Korea boven Washington D.C. uit een B-52 geflikkerd.

Tot slot daag ik je uit om met de mooiste Red Herring te komen ten einde reclame weer leuk te maken.

Let’s be creative and have some fun! Deel je ideeën in de comments of neem eens contact op met een van onze specialisten.

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →