Lesje in interne communicatie

Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
adformatie

De Amerikaanse superretailer is in binnen- en buitenland bekend om zijn lage lonen, slechte behandeling van werknemers, seksuele intimidatie, het ontmoedigen van lidmaatschap van een vakbond, het ‘leegzuigen’ van centra van Amerikaanse dorpen en stadjes. Dit alles om de kosten zo laag mogelijk te houden.
Kort samengevat heeft Wal-Mart heeft niet bepaald een goed imago.

En aan de interne communicatie schort ook nog wel het een en ander, blijkt uit een publicatie in de (17 februari) over uitgelekte postings van baas H. Lee Scott jr. op het intranet van Wal-Mart.

Uit het New York Times-artikel blijkt dat Scott niet zo goed is in het positief stimuleren van zijn werknemers. Hij lijkt zijn educatie in de voormalige Sovet-Unie te hebben gehad.

De website, die Scott gebruikt voor het communiceren van zijn harde richtlijnen naar managers, geeft een ontluisterend kijkje in de keuken van de interne communicatie van Wal-Mart.

Op de site kunnen de managers vragen stellen zoals:
‘Waarom kan het grootste (retail-, sl) bedrijf op aarde niet zorgen voor een vorm van een zorgverzekering voor zijn gepensioneerden?’
Scotts antwoordt dat dit de concurrentiepositie van Wal-Mart zou ondermijnen. Vervolgens laat hij duidelijk zijn irritatie blijken: hij vindt deze vragensteller niet loyaal en geeft hem het advies ontslag te nemen.

Een woordvoerder van Wal-Mart zegt dat Scott op de site zo fel reageerde omdat de toon van manager ‘sarcastisch’ was. Volgens haar gaf de vraag aan dat deze manager niet begreep hoe het toegaat in de de harde wereld van retailing en dat hij dat waarschijnlijk dus ook niet aan zijn ondergeschikten duidelijk kon maken.
‘We zijn bij Wal-Mart gewend op een directe manier met elkaar te communiceren.’

De New York Times schrijft: ‘Gezien de vragen die de managers op de site stellen, blijkt duidelijk dat meneer Scott intern met dezelfde pr-uitdagingen te maken heeft, als extern.

Over de negatieve verhalen over seksediscrimatie, overwerk, overtredingen op het gebied van kinderarbeid, schrijft Scott: ‘De pers leeft van negativiteit.’

Het schrijnendste is misschien wel dat hij (bewust?) het verschil tussen hem en zijn werknemers laat merken. Daar waar duizenden werknemers van Wal-Marts hongerloontje moeten rondkomen, verdiende hij vorig jaar 17 miljoen dollar, vliegt in jets de wereld rond, dineert met Tony Blair en ontmoet Prins Charles. Dit maakt hij op de site bekend onder het mom van: zo vertegenwoordig ik het bedrijf.

Zijn antwoord op een vraag van een manager over de aanvallen op het imago van Wal-Mart: ‘ Jouw waarde voor Wal-Mart valt in het niets tot de schade die je veroorzaakt als je iets verkeerds doet.’

De site is in januari 2004 opgezet om de communicatie met de winkelmanagers te verbeteren na slechte pers over illegalen en seksuele intimidatieverhalen.

De woordvoerder zegt dat een pr-assistent eerst de vragen screent voordat ze aan Scott worden voorgelegd en hij vervolgens zijn antwoord aan een assistent dicteert.

Op de vraag van een manager hoe een werknemer chief executive van ’s werelds grootste retailbedrijf kan worden, antwoordt Scott: ‘ Het eerste wat je moet is goed voor de medewerkers zorgen. Begrijp dat zij je tot een succes maken.’

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie