Marktonderzoek branche waakt over persoonlijke informatie

Privacy is en blijft een hot item, en terecht.

Informatie over wie we zijn en wat we vinden is essentieel voor de ontwikkeling van nieuwe of betere producten en diensten. Maar ook om allerlei overheden beter inzicht te geven in de wensen en verwachtingen. Informatie geven is belangrijk, maar net zo belangrijk is hoe die informatie wordt behandeld. Je wilt niet dat iedereen zomaar alles van je weet of informatie misbruikt.

De marktonderzoek branche maakt echt werk van het verantwoord gebruik van consumentengegevens. De branche hanteert hiervoor het Fair Data-keurmerk. Dit keurmerk is de garantie dat onderzoekbureaus zich aan zeer strikte privacyregels houden. Dat gegevens in vertrouwde handen zijn en bijvoorbeeld nooit ‘herkenbaar’ naar buiten komen of worden afgestaan.

Digitaal spoor
Marktonderzoek kent veel manieren van informatie verzamelen. Van telefonische enquêtes tot communities waarin consumenten meepraten of online vragenlijsten over allerlei onderwerpen. Daarnaast wordt veel gebruik gemaakt van big data. Uit de veelheid van gegevens een patroon halen om zo inzicht te krijgen in wat grote groepen mensen doen, waar hun voorkeuren liggen, en wat ze misschien van plan zijn te doen. Ook voor deze digitale informatie, het digitale spoor dat de consument achterlaat, geldt het Fair Data-keurmerk.

Gegevens in vertrouwde handen
Het Fair Data-keurmerk laat zien dat persoonlijke informatie in vertrouwde handen is. Onderzoeksbureaus die het logo voeren voldoen aan strengen eisen. 

 

‘Mensen maken zich steeds meer zorgen over hoe bedrijven omgaan met hun persoonsgegevens. Voor ons is het zaak om te laten weten dat privacy bij onze bureaus hoog in het vaandel staat.’
MOA-directeur Wim van Slooten

Alleen organisaties die lid zijn van de MOA, en voldoen aan de strenge kwaliteitseisen voor het gebruik van persoonsgegevens, mogen het Fair Data-keurmerk dragen.

Onderzoekfilter
Naast het Fair Data-keurmerk heeft de MOA ook Onderzoekfilter. Dit biedt consumenten de mogelijkheid zich te laten registreren om niet meer benaderd te worden voor onaangekondigd telefonisch marktonderzoek. Marktonderzoekbureaus die zich hebben aangesloten bij de MOA zijn verplicht dit bestand te raadplegen alvorens men respondenten onaangekondigd telefonisch benaderd voor het stellen van een aantal vragen t.b.v. een marktonderzoek.

Verder lezen:
• Lees meer over Fair Data-gebruik of vraag het Fair Data-keurmerk aan voor jouw organisatie
• Onderzoekfilter

 

Reacties:

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Erik
Handige lijst, echter een verwijzing (1) naar de wbp is niet meer van deze tijd; avg art 9
Lees meer Lees minder
**Bold** _italic_
Uw emailadres wordt uitsluitend gebruikt om mogelijk contact met u op te nemen naar aanleiding van uw bericht en is alleen zichtbaar voor de redactie.